Българските изтребители F-16 Block 70 ще започнат да охраняват въздушното пространство на страната, когато пилотите са напълно подготвени и пристигне цялото необходимо оборудване по договора от 2019 година. Това стана ясно миналата седмица, след като командирът на българските ВВС ген.-майор Николай Русев коментира доставката на новите изтребители за България.
До момента страната ни е получила шест самолета, а до края на годината се очакват още два. От всички получени до момента официално на въоръжение е приет само един. В същото време има шестима обучени пилоти, но само двама от тях могат реално да управляват машините. Останалите четирима се нуждаят от допълнителна квалификация.
Командирът на ВВС ген. Русев заяви, че подготовката и усвояването на новите изтребители среща трудности не само заради липсата на обучени пилоти, но и заради необходимото оборудване и съоръжения.
„България има шест пилоти, които са обучени да летят на F-16. На нашия вариант на F-16 могат само двама. Необходими са учебно-бойни самолети, за да могат и останалите четирима, които са в България, да се приучат на този модел. В САЩ са летели на по-стар вариант на F-16 и затова в България трябва да се направят по няколко полета на нашия F-16 Block 70, след което вече могат да летят и на бойния самолет самостоятелно. Изтребителите F-16 ще се включат в охраната на въздушното ни пространство, когато пилотите са готови и получим всичко по договора от 2019 г.“ обясни ген.-майор Русев .
В същото време ВВС продължават да разчитат на МиГ-29, докато новите самолети не достигнат пълна оперативна готовност.
„Започнахме да получаваме самолетите F-16 и към момента обаче охраняваме въздушното ни пространство с МИГ-29. Защото преди много време аз казах, че няма как F-16 да дойде през 2025 г. и да застъпи веднага в бойно дежурство. Не върви да кажем на нашите съюзници в Европа – „ние спираме МиГ-29, ако обичате елате да дежурите, защото тук една група хора са решили, че МИГ-29 не им харесва. Не бива да се политизира това, което се върши в българската армия“, заявява Русев и добавя: „МиГ-29 много ни помага, докато F-16 влезе в оперативна готовност. Но това няма да стане през 2025 г.“.
Русев все още не се ангажира с точна дата, на която F-16 ще поемат бойното дежурство.
„Трябва да разполагаме с напълно оборудвани самолети и достатъчно обучени екипажи съгласно стандартите на НАТО. Едва тогава ВВС ще обявят готовност за дежурство с F-16“, заяви той.
„От четирите самолета, които вече са в България, един е приет. Последните два, които дойдоха, са в процес на приемане, който е сравнително дълъг. По време на този процес, освен техническото приемане, трябва да се изпълни и летателно приемане, тоест поне по един полет на самолет да бъде изпълнен. Това е в процес на изпълнение“, каза генерал-майор Русев.
Въпреки приповдигнатото настроение и оптимизмът при доставката на машините (първата от тях бе посрещната официално от премиера Росен Желязков), неочакваните коментари на командира на ВВС за (не)готовността на пилотите ни, показват или сериозна съпротива за усвояването на новите самолети, или просто, че ВВС разполагат с недостатъчно подготвен персонал.
От една страна, проектът, включително инфраструктурата за изтребителите, като писти, хангари и главно тренировъчната база, бе отлаган и неизпълнен в срок повече от две години. Това към днешна дата пролича най-вече в факта, че пет години след сключването на договора българската армия разполага с едва двама подготвени пилоти за модерните Ф-16.
Това колебливо или съзнателно забавяне на обучението поражда въпроси дали зад ситуацията не стои аматьорство или е скрит саботаж от страна на ръководството.
Изглежда, че генерал Русев, който също като президента Румен Радев, е летял единствено на старите съветски МиГ-29, които вече са на ръба на възможностите си, остава привърженик на старите изтребители – те освен всичко друго са и морално остарели.
Една от ключовите теми е и отказът или забавянето при изграждане на необходимата инфраструктура и при наличието на вече доставени самолети.
И докато на международно ниво и сред опитни военни експерти ясно се вижда колко е важно България да разполага с такива далекобойни и модерни системи като Ф-16 – способни да удържат и нанасят удари на големи разстояния – у нас вървят противоречиви процеси. И странно, въпреки огромния потенциал, ВВС и правителственото ръководство, като че ли не полагат необходимите усилия за пълното усвояване на новото въоръжение.
Докато доставката на Ф-16 става реалност, проблемите с обучението, инфраструктурата и неподкрепата на ръководството на ВВС пораждат сериозни съмнения за ефективността и готовността на България да използва пълния потенциал на тази модерна техника. Подобна ситуация е меко казано притеснителна, особено на фона на войната, която е само на няколкостотин километра от нашата граница.










