Европейски нюзрум: ЕС прави по-строги правилата за шофьорските книжки в опит да намали пътните инциденти

Дигитални шофьорски книжки, глоби, които важат в различни страни, и по-стегнати тестове за нови шофьори – може ли последната реформа на ЕС да затвори пропаста между най-безопасните и най-смъртоносните пътища в Европа? Този въпрос е повдигнат от Европейския нюзрум, платформа за сътрудничество между агенции от 23 европейски нации, включително БТА.

През изминалата година пътните инциденти в Европейския съюз отнели живота на 20 000 души, и политическите лидери на съюза са решени да постигнат значително намаление на този брой до 2050 г.

В рамките на последната си инициатива за справяне със смъртността на пътищата, законодателите в ЕС приеха нови стандарти за шофьорските книжки, включително дигитални версии и трансгранични глоби.

„Реформата е належаща, тъй като светът е променен“, коментира евродепутатката Юта Паулус от германското зелено движение, която е и докладчик по темата в Европейския парламент. „Трябва да намалим годишните 20 000 смъртни случая по пътищата и тази реформа е част от пакета законодателство“, допълни тя.

Тази реформа е елемент от Пакета за безопасност на пътищата, чрез който ЕС се стреми към целта „Визия Нула“ – нулеви жертви и тежки наранявания по пътищата до 2050 г. Според целите установени през 2018 г., пътните жертви трябва да бъдат намалени наполовина до 2030 г. в сравнение с 2019 г., но ЕС все още е далеч от реализирането на тази цел.

Според най-новите данни на Европейската комисия, през 2024 г. 19 940 души са загинали при пътни инциденти, което е спад с 2% спрямо 2023 г. и 12% в сравнение с 2019 г.

Неравномерно подобрение на безопасността по пътищата в ЕС

На всеки 1 милион жители, най-безопасните пътища се намират в Швеция (20 смъртни случая на милион), Малта (21 на милион) и Дания (24 на милион), докато Румъния (78 на милион) и България (74 на милион) водят класацията за най-много жертви през 2024 г. Германия, с 33 жертви на милион, е под средното равнище за ЕС от 45 смъртни случая на милион.

Полша е отбелязала най-значителния спад в броя на жертвите през миналата година, достигайки 52 смъртни случая на милион жители. Тази странa е постигнала намаление с 35% според Европейската комисия. През 2019 г. в Полша е имало 77 загинали на милион жители.

Словения е отчетила 68 жертви по пътищата през изминалата година (32 жертви на милион), а Агенцията за пътна безопасност на страната е съобщила за 11% увеличение в инцидентите с тежки наранявания сравнено с 2023 г. Целите за безопасност на пътищата на Словения предвиждат намаляване на годишния брой на жертвите до максимум 50 до 2030 г. и наранените до 400.

В Испания смъртността е 37 за милион, като Генералната дирекция по транспорта посочва, че разсеяното шофиране представлява 30% от инцидентите и остава главната причина за произшествия, особено при използване на мобилни телефони.

В Португалия съотношението е 58 жертви на милион. С цел намаляване на инцидентите сред по-възрастните шофьори, в страната са въведени правила за периодично подновяване на шофьорските книжки, започвайки от 50-годишна възраст, с по-кратки интервали за по-възрастни водачи.

Какви са новите правила за шофьорите в ЕС?

Новите норми, одобрени от европейските депутати, поставят по-строги условия за придобиване и подновяване на шофьорски книжки, стимулират обмена на информация между страните относно сериозните нарушители и насърчават въвеждането на дигитални документи за управление на превозни средства.

Най-драстичната промяна предвижда, че сериозни нарушения на правилата за движение могат да доведат до забрана за шофиране в целия ЕС, докато в момента наказанията обикновено са ограничени до страната на нарушението.

В момента около 40% от шофьорите с отнета книжка в страна, различна от десетата, която е издала документите, така и остават безнаказани, каза италианският евродепутат Матео Ричи. От Европейската народна партия, Маркус Фербер уточни, че забраните за шофиране в ЕС няма да се прилагат за туристи, които получат леки глоби поради непознаване на местните правила.

Въпреки предишните разговори, няма да има задължителни медицински прегледи за шофьори на определена възраст. Държавите членки сами ще решават дали да изискват медицинско удостоверение или самооценка за шофьорските книжки за автомобили и мотоциклети.

„Всяка държава ще определи дали да наложи допълнителни изпити за по-възрастните водачи. Ние осигурихме, че страните запазват гъвкавост при оценката на способностите за шофиране, за да избегнем ненужната бюрокрация“, добави полската евродепутатка Елжбета Лукачевска.

Законопроектът също така цели да разреши проблема с недостига на квалифицирани работници в транспортния сектор. Възрастовата граница за издаване на шофьорска книжка за камиони ще бъде снижена от 21 на 18 години, а за автобуси – от 24 на 21 години.

Новите разпоредби предвиждат и максимален срок на валидност от 15 години за шофьорските книжки, който може да бъде намален на 10 години в държави, където те служат и като личен документ.

Какво ни очаква за бъдещите шофьори?

Хората, които желаят да получат шофьорска книжка, ще се срещнат с нови изисквания. Вниманието ще бъде насочено към теми като разсейването от мобилни телефони, мъртвите ъгли и системите за помощ на водача. Курсовете също така ще акцентират на взаимодействието с пешеходци, деца и велосипедисти.

Карането с придружител, позволяващо на младите да започват да шофират по-рано с опитен възрастен, ще бъде разширено в цяла Европа.

Младите шофьори ще бъдат подложени на двугодишен изпитателен срок, през който ще имат по-строги правила и наказания в сравнение с опитните водачи.

В Швеция юношите се опасяваха, че новите правила ще забранят шофирането на т.нар. А-трактор, който е ограничен на 30 км/ч. Въпреки това новите правила възнамеряват да въведат новия автомобил B1, който ще замени A-трактора и ще позволи скорости до 45 км/ч.

В Нидерландия, където велосипедите са повече от хората, инцидентите с велосипедисти са основен проблем, заради което министърът на инфраструктурата предложи много годишен план за безопасност на велосипедите.

Очаква се броят на инцидентите с велосипедисти в Нидерландия да нарасне значително до 2040 г., ако политиката за велосипедизъм не бъде променена. Велосипедистите причиняват 39% от всички смъртни случаи по пътищата, а 70% от пострадалите в такива инциденти имат сериозни наранявания, като две трети от тях са на възраст над 60 години.

Ако правителството постигне своята цел, местните власти ще могат да експериментират с максималните или позволените ограничения за скорости на велоалеи през следващата година. Те също така ще проучат възможностите на преместването на електрически товари от велоалеята на платното.

Тиман предвижда и задължително носене на каска за деца до 18 години, които карат електрически велосипеди, като младежите все повече биват приети в спешните отделения.

Шофьорските книжки, готови за бъдещето?

Реформата цели също така ускоряване на дигитализацията на шофьорските книжки, с намерение ЕС да направи цифровия формат основен, докато гражданите ще имат опции за физическо копие.

В Германия Асоциацията за технически прегледи е предупредила, че „пътят към дигитализацията на шофьорските книжки е дълъг“. Основно препятствие са различните софтуерни системи на властите в различни държави. Въпреки това, Федералното министерство на транспорта заяви, че работи за достъпността на дигиталните книжки до края на следващата година.

В България заместник министър-председателят и министър на транспорта, Гроздан Караджов, обяви, че страната е готова да внедри дигитални шофьорски книжки. Според него Министерството на електронното управление разработва такава система и ще изпълни всички изисквания на ЕС навреме.

Новите нормативи ще влязат в сила 20 дни след публикуването им в Официалния вестник на ЕС, а страните ще разполагат с три години за интегриране на новите правила в тяхното законодателство и още една година за практическото им прилагане.

(Превод от английски език: Николай Джамбазов)

Източник БТА
За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук