с. Гюешево - тунел - България - Р Северна Македония, снимка: БТА

България и Северна Македония сключват официално днес споразумение за подготовката, изграждането и експлоатацията на трансграничен железопътен тунeл Гюешево – Деве баир. То ще бъде подписано от министрите на транспорта Гроздан Караджов и Александър Николоски. Това ще стане в 11:45 ч. на гарата в Гюешево.

Документът ще бъде подписан на английски език по искане на Скопие, съобщи Гроздан Караджов.

На церемонията ще присъстват представители на Европейската комисия, дипломатическите мисии на държавите от ЕС и НАТО в България, както и представители на Европейската инвестиционна банка, Европейската банка за възстановяване и развитие и Световната банка.

Трансграничният тунел е ключов елемент от транспортния коридор „Западни Балкани – Източно Средиземноморие“ и стратегическия Коридор VIII. Неговата реализация ще осигури липсващата железопътна свързаност между България и Република Северна Македония и ще подобри транспортния достъп между Черно море и Адриатика.

Проектната дължина на тунела е около 2,4 километра, като половината от него се намира на територията на България.

Изграждането му ще подпомогне икономическото развитие на региона и ще засили интеграцията на транспортните мрежи на ниво ЕС и НАТО, коментират от транспортното министерство.

Общината в Кюстендил обаче не е известена и няма покана за събитието, каза за БНР председателят на местния Общински съвет Димитър Велинов.

Компромис, след намесата на Брюксел

В началото на годината България предложи на Северна Македония да подпише споразумение за изграждането на граничния тунел. Документът урежда техническите, финансовите, правните и организационните аспекти на проекта, както и отговорностите на двете страни по отношение на обществените поръчки и строителния надзор. Предвижда се железопътните управления на България и Северна Македония да създадат съвместни работни групи, които да подготвят необходимата документация за тръжните процедури. Според първоначалния вариант, до три месеца след влизането в сила на споразумението двете страни трябва да изготвят и изпратят до Европейската комисия и финансиращите институции общ график за изпълнението на строителството на тунела.

Северна Македония обаче изрази резерви към предложеното споразумение. Малко по-късно България включи за европейско финансиране участък от модернизацията на железопътната линия София – Перник – Радомир, което доведе до напрежение между двете държави.

След намесата на Брюксел двете страни очевидно са постигнали компромис, което позволи днес да се стигне до подписването на споразумението днес.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук