Главиницкият епископ Макарий изрази мнение, че когато не се противопоставяме на греха, той причинява болка както на душата, така и на тялото. Той ръководи неделната литургия в храма „Св. Успение Богородично“ в Попово, в съслужение с местни духовници. В църквата присъстваха много миряни, пред които Макарий уточни, че тази неделя е началото на Благословения рождествен пост и е свързана с важна притча, която Иисус Христос разказал на своите ученици.
Макарий сподели, че един младеж запитал Господа „Кой е моят ближен?“, на което Иисус отговорил с двете основни заповеди: да обичаш Господа Бога с всичкото си сърце и душа и втората – да обичаш ближния си като себе си. В евангелието на Матей допълва този диалог, изтъкна свещеникът. Св. Лука обогатява разказа с притчата за добрия самарянин, която Иисус разказал, за да поясни на всички кой е нашият ближен.
“Един мъж се спускал от Йерусалим към Йерихон и по пътя бил нападнат от разбойници, които му нанесли наранявания и го оставили полужив. Първо покрай него минал свещеник, който го видял, но продължил. След него минава и един левит. Човекът оставал безпомощен. Тогава обаче минава самарянин, който, видял го, се смилил, качил го на осела си и го откарал в близкия хан. Там се погрижил за него, налял на раните му елей и вино. Платил на стопанина два динария и му казал, че ако разходи повече, ще се върне и ще доплати”, разказа отец Макарий.
Свещеникът разясни значението на разказа на Христос и важността на местоположението на Йерусалим. Именно на трудно достъпно място е пострадал мъжът, посочи той. Обясни и какво символизират разбойниците. Според него, в писанията има намек за избора на пътя, който води надолу, което е указание за пагубния и лесен избор.
Той спомена и притчата за блудния син. Обяснени са причините, които нараняват човека, а именно греховете и страстите, в които попадаме. „Когато не се противопоставяме на греха, той ранява душата и тялото, и можем да попаднем в безпомощно положение“, подчерта епископ Макарий.
Миряните разбраха кои са левитите – те учат хората на Божиите заповеди, но все пак подминават страдащия. С това Иисус иска да покаже, че кастите на учените и свещениците толкова много са се отдалечили от Божия образ и от човека, че дори не реагират, когато видят човек в нужда. Помогнал е чужденецът – самарянина е пример за това как Господ често помага на нуждаещи се чрез непознати, които нямат нищо общо с местността.
Но както пише Свещеното писание, когато вижда изранения, самарянинът се смили, защото в сърцето си носи вяра в Бога. И той изпълнил това, което Бог иска от нас – да помагаме на нуждаещите се, и да бъдем отдадени на ближния си, добави епископ Макарий.




