Изкуството и житейският път на видния български художник Енчо Пиронков (1932-2025) бяха централна тема на последната лекция от образователния цикъл „Родопските художници“, проведена в музея-галерия „Петър Пиронков“ в Смолян.
Лектори на събитието бяха изкуствоведът д-р Сузана Николова и художникът Петър Пиронков, син на Енчо. Те разказаха на присъстващите за богатия и разнообразен творчески свят на Пиронков, една от важните фигури в българското изобразително изкуство от втората половина на 20-ти век до днешния ден.
Сузана Николова акцентира на факта, че Пиронков остава в историята не само като художник с уникален и лесно разпознаваем стил, но и като личност, отличаваща се със сдържаност, етика и скромност, далеч от светската суета. „Той е образец на достойнство и скромност – качества, които рядко срещаме в съвременната културна среда“, заяви Николова.
Художникът Петър Пиронков запозна присъстващите с биографията на своя баща. Той е роден през 1932 г. в село Розовец. Като ученик в Пловдив, се включва в художествени кръжоци и среща големия скулптор Иван Топалов. На 16 години става чирак в Централните гробища, където учи изработката на мраморни пластики. След отказа за прием в Художествената академия и отбиването на военната служба, започва работа като сценограф в театъра в Пловдив. По-късно преминава в кукления театър, където достига до майсторско ниво. „Енчо Пиронков всъщност е скулптор и последният жив майстор на рисувани кукли“, добави синът му. Той работи в жанровете пейзаж, портрет и натюрморт, а през 60-те години навлиза в по-сериозния етап на творчеството – фигуративната живопис. Пиронков е ключова фигура в съвременното българско изкуство, а неговите картини са абстрактни. Следват множество монументални произведения, като той е изработил над 32 такива творби. Талантът му отблясва във всяка форма, и то на много високо ниво. Работил е и за театъра и цирка в София и през 80-те години достига своя връх с живописта.
„Той не рисува, а напластява, като лястовицата с гнездото си. Вижда живописта по един пластичен, уникален начин“, каза Петър Пиронков.
Лекцията за Енчо Пиронков беше част от по-широката инициатива, която цели да популяризира художественото наследство на региона и да свърже публиката с живота и творбите на значимите имена, свързани с Родопите.
Събитието привлече както почитатели на изкуството, така и млада публика, която има възможността да се запознае с наследството на един от най-влиятелните художници в българската култура.




