Доц. Георги Рачев е климатолог с дългогодишен опит. Той е преподавател в Софийския университет „Св. Климент Охридски” в катедра „Климатология, хидрология и геоморфология“ .
И декември, и януари бяха много топли месеци и като че ли на усетихме много от зимата. Какво време да очакваме през февруари?
Изпратихме един доста топъл януари месец. Аномалията е положителна – повече от между два и три градуса в различните части на страната. Валежите бяха в рамките на нормалното, на някои места и повече. Тази тенденция за по-топло време ще се запази и през февруари месец. Засега прогнозите показват малко по-високи температури – между половин и един градус. Това са дългосрочните прогнози на НОА и Европейския център за средносрочни прогнози.
Февруари ще започне с по-топло време. Следващата седмица, между 6 и 10, ще имаме значително по-влажно време, с много валежи. В ниските части те ще са от дъжд, а във високите – от сняг. Очаква ни едно нормално февруарско време. Прогнозата засега е средните температури да са с 1 градус по-високи от нормалното. За ден-два времето ще се нормализира, след което ни очаква още един влажен период на февруари. Общо взето ни очаква динамичен месец. Той такъв е по принцип, месец с големи странности и много отклонения.
Миналата година февруари месец беше доста топъл, а 2016г. февруари беше най-топлият февруари, откакто съществуват метеорологични наблюдения в България. Аномалията беше в положителна посока и то с цели 6 градуса. Тогава бяха наблюдавани масово температури над 20 градуса, във Велико Търново – 26,6.
Веднага като контра на това е февруари 2012-та, февруари 2004г. Те бяха доста студени и в София беше е отчета най-ниската температура – минус 19 градуса.
Това не ни очаква този път, нали?
Не, не. Това е само илюстрация на странностите на този последен от зимата месец и преходът от зимна към пролетна циркулация.
Очаква се тази години минималната температури да не са по-ниски от -12 градуса. Максималните температури могат да надхвърлят 20 градуса. Тези дни очакваме Средиземноморски циклон, който ще донесе малко по-свеж въздух от Атлантическия океан.
Що се отнася до валежите – очаква се да бъде нормален, дори малко над нормата. При положение, че февруари си остава месецът, през който се отчитат най-малко валежи.
Динамично време се очаква. Това от своя страна ще спомогне за по-чист въздух, особено на местата, където се отопляват предимно на твърдо гориво.
През последните дни непрекъснато се говори за превишаване на нормите на фини прахови частици във въздуха. Как ще коментирате това?
Не е само напоследък. Това е голямата ни грешка. Ние станахме по-богати, определено сме много по-богати и започнахме да обръщаме повече внимание не на насъщния, а на детайлите от нашия живот, включително на въздуха, който дишаме.
Веднага ще ви кажа, че за София, а и за Перник, никога не сме дишали по-чист въздух, отколкото в този момент, поради простата причина, че до преди 10 години никой не мереше – имаше една станция или две, а данните от тях не виждаха бял свят.
Въпреки интензивният автомобилен поток, в София има сравнително чист въздух и ако ние преди 10 години половината дни са били с превишения на фини прахови частици, сега се борим да влезем в този санитарен минимум, който налага Европа – 35 дни в годината да има превишения на фините прахови частици.
Това е обаче нещото, което ние виждаме. Има обаче доста неща, които ние не виждаме – аерозолите на тежките метали, различните видове газове, серен окис, въглероден оксид. Тези неща човек няма рецептори да ги усети. Те могат да бъдат усетени и анализирани само от прецизна апаратура. Затова и при една среща при кмета на София Йорданка Фандъкова препоръчахме да има повече станции, както и гражданското общество в този момент е поело тази част от ролята на държавата.
Аз обръщам внимание на тези неща, които не могат да бъдат измерени по този начин – ароматните аерозоли, свързани с процеса на горенето и отоплението в големия град. Ето натам също трябва да се насочат усилия, за да се знае, че въздухът в София е жив.
Наистина ние дишаме по-чист въздух, въпреки увеличението на населението, въпреки увеличението на местата с отопление. Все още голяма част от нас се отопляват на дърва и въглища, да не говорим през печките какво още минава.
Тук е другият голям въпрос: „Кой замърсява?” Едва ли бедните слоеве на населението са най-големия замърсител. Ако човек се огледа, ще види, че в полите на Витоша има огромни сгради, които са на парно. Колко от това парно е на газ? Най-скъпото нещо е газовото отопление. Вярно е, че една част от тях се топлят с пелети. Което на фона на някои други горива, е сравнително екологично. Едно е да отопляваш една стая, съвсем друго е цяла къща на 4 етажа. В Банско и Разлог има цели хотели да се топлят на дърва.
Разбира се, сега е много актуално в къщите да се правят и камини…
А, ето. И понякога безумните сравняват Париж със София. Ами Париж може да си позволи лукса да емитира повече замърсители, но там Атлантическият океан е на 150 километра, там непрекъснато има ветрове. Това не е котловина като София. А и в Париж камините са забранени като средство за отопление, освен ако не са на газ. Вие може да имате 100-годишна камина в луксозен апартамент, но не може да палите дърва.
Вие как оценявате предприетите от Столичната община мерки в тази посока?
Всичко се струпа на главата на кмета. Това е единственият човек, който говори открито за проблема и прави нещо, което е в нейните сили. Трябва много ясно да се разграничат нещата – кметът прави, каквото може, поне говори за това и започна да слуша обществеността. Но кметът не може да спре явно пушещите коли. Трябва ясно да се разграничи кое е в правомощията на Столична община, кое на Министерството на околната среда и кое трябва да се решава от Народното събрание. Това е дългосрочна програма, в която не едно правителство, а няколко правителства трябва да участват.
Полицията вижда явно пушещ автомобил или камион, но никой не го спира. Нима не е ясно, че има редица центрове за технически прегледи, които продават прегледи.
Най-големият замърсител е социалното министерство, което дава помощи за отопление на дърва и въглища.
Кметът си има достатъчно много ангажименти и се опитва нещо да направи, но трябва да се направи нещо по-комплексно, има министерство, има Министерски съвет, който да хване за ушите полицаите.
МВР трябва да има възможност да спира и да праща на технически преглед автомобилите.
Ние всички сме в тази кошница и трябва да заемем страна, иначе нищо няма да се получи. Ще си стоим в собствените газове. Всеки трябва да помогне – и бедният, и богатият.
Поне в големите градове отоплението трябва да е на газ и ток. Освен това трябва незабавно да се приватизира „Топлофикация”, но там нещата са по-сложни.