Общоевропейска система за пътни такси, поиска еврокомисарят по транспорта Виолета Булц. По думите й, това ще даде възможност на шофьорите да използват всички европейски пътища, без да се налага да спират на националните граници, предава „Асошиейтед прес”.

Булц заяви, че всяка една държава само ще реши дали иска да има такава схема, но онези, които имат такова намерение, ще трябва да се включат в стандартизирана електронна система.

Еврокомисарят обясни, че таксите ще се събират чрез предплащане или чрез месечни вноски, а приходите ще бъдат за страните участнички.

„В момента множество страни в ЕС имат системи за събиране на пътни такси, но те са отделни и работят по различни начини”, коментира Виолета Булц. Тя изрази надежда, че до 2019-та ще бъде постигнато споразумение по този въпрос.

Има две системи за таксуване на пътния трафик: винетна – за време, и толинг – за изминато разстояние. У нас все още се използва винетната – пластмасовите стикери, залепени на предното стъкло. Винетките са дневни (само за камионите), седмични, месечни и годишни. Макар и цената им да се различава в зависимост от теглото и екологичния клас на превозното средство, винетната система се възприема като по-несправедливия начин за таксуване.

Държавата обаче обмисля въвеждането на ТОЛ-система, която да удържа такси от тежкотоварните автомобили, както и електронни винетки за автомобилите. Министърът на регионалното развитие в кабинета „Борисов” 2 Лиляна Павлова смята, че системата трябва да заработи най-късно до началото на 2018г.

Вариантът на ТОЛ-система, по модела на Световната банка, беше представен през 2015г. Той предвижда леките коли да останат с винетки, но те ще са електронни – това трябва да спести разходи за отпечатване, съхранение и разпространение на стикерите. Държавата се надява, че така ще се свие възможността за злоупотреби.

Камионите над 3.5 тона ще плащат такса за изминато разстояние. Те ще трябва да имат на борда си специално устройство, което ще се проследява чрез сателит. Камионите без бордови устройства ще могат да купуват т.нар. маршрутен талон – онлайн или от пункт за продажба, когато пътуват по конкретен маршрут в определен момент. Чуждестранните камиони без бордови устройства пък ще си купуват или наемат бордово устройство или ще ползват маршрутни талони.

 

 

 

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук