Аджерпрес: Румъния ще продължи да участва активно в областите от компетентност на ЮНЕСКО, каза румънският министър на образованието

Румъния ще запази активно участие в секторите на ЮНЕСКО, вкл. чрез засилване на сътрудничеството с организацията и нейните членове, черпейки опит от добри практики за изграждането на мирно, сигурно и устойчиво бъдеще, заяви министърът на образованието и научните изследвания Даниел Давид, по информация на румънската агенция Аджерпрес, основаваща се на прессъобщение на Министерството на образованието и научните изследвания.

В своето изказване от името на Румъния, Давид подчерта ангажимента на страната да продължи да подкрепя и популяризира програмите на ЮНЕСКО във всички сфери: образование, наука, култура и комуникация.

Той сподели и своята концепция за образованието и науката, отбелязвайки, че „съвременните общества съществуват в контекста на знанието“ и че „знанието произлиза от изследвания (наука) и се разпространява чрез образование и култура, а комуникацията е ключов компонент за това разпространение“.

Според него, три основни уязвимости заплашват обществото на знанието в наши дни – функционална неграмотност, „киберфизическа“ интеграция и достъпът до информация.

„Функционалната неграмотност позволява разпространение на псевдонаука, формиране на конспиративни теории и радикални възприятия, които поставят социалната структура под риск и подкопават истинността, превръщайки се в опасен вирус за обществото на знанието и заплаха за националната сигурност. За справяне с функционалната неграмотност е необходимо да се действаме както пряко, чрез коригиращи мерки, така и косвено – с качествени образователни процеси“, подчерта Давид.

Той допълни, че „киберфизическата интеграция и достъпът до информация, например чрез интернет и социални медии, са основни елементи на настоящата Петата индустриална революция и предоставят платформа както за научни изследвания, така и за псевдонаучни теории“.

„Ключово е науката активно да се интегрира в тези пространства, като се предотврати разпространението на псевдонаука, чрез формално, неформално и самостоятелно обучение. Например, информацията се трансформира в знание чрез адекватен критичен анализ, затова критичното мислене (трябва) да се утвърди като основен аспект на съвременната образователна система.“

Според Давид, хората, които стават все по-образовани, искат нов тип социални институции, в които да участват активно в съвместното вземане на решения, които ги касаят.

„В контекста на това, концепцията за „гражданска наука“ и подходът на образователната наука в комплекси екосистеми са пътищата, които следва да се проучват, но разумно, без да се жертва научната строгост, а като се включва гражданинът в научната култура и без да се пренебрегват специфичните образователни роли (напр.: ученик – учител – родител – местни власти – общество)“, добави той.

На същата тема, министърът поздрави посланик Симона-Мирела Микулеску за успешното завършване на нейния мандат като председател на 42-рата сесия на Генералната конференция, тъй като тя е първата румънска дипломатка и петата жена на тази длъжност в историята на ЮНЕСКО.

„През своя мандат посланик Симона-Мирела Микулеску акцентира на укрепването на ролята на ЮНЕСКО в международен план и инициира най-значимата програма за дигитализация в историята на организацията, с която се трансформират архивите на ЮНЕСКО в глобално достъпно наследство“, се посочва в прессъобщението на румънското министерство на образованието.

(Новина, избрана от румънската агенция АДЖЕРПРЕС за публикуване от БТА съгласно договора за сътрудничество между агенциите)

Източник БТА
За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук