Проектобюджетът за настоящата година е готов, съобщи финансовият министър Асен Василев. Законопроектът ще бъде публикуван за обществено обсъждане най-късно утре сутрин.
Дългът като процент от БВП тази година остава на същите нива като миналата година, които са малко по-ниски от тези през 2021 г. Що се отнася до 2024-2025 г. там са заложени много големи капиталови разходи. Съответно има леко нарастване на дълга, но това ще се случи само ако се случат въпросните капиталови разходи“, обясни Василев.
„Продължаваме промяната“ ще имат своя номинация за управител на БНБ, каза още той: „Ще имаме номинация за гуверньор на БНБ, ще се опитаме да намерим фигура, която има висок статут в индустрията“.
От ГЕРБ вече заявиха, че ще предложат втори мандат за Димитър Радев, който сега е управител на БНБ. Според Василев обаче в настоящия мандат на Радев е допуснато забавяне по пътя на присъединяването към еврозоната.
Василев коментира и текущите назначения, които прави кабинетът и някои от които ГЕРБ критикува:
Всички назначения в правителството се случват по законния начин. Ако са от компетентността на МС, се случват с решение на МС. Ако са от компетентността на съответните министри, се случват с решение на съответните министри, ако са от компетентността, се случват с негов подпис“.
Можем да свалим бюджетния дефицит до 3 процента от БВП, без да ограничаваме социалната му част и инвестициите. Фокусирахме се върху събираемостта на данъците, без да повишаваме данъчната ставка, каза Асен Василев малко по-късно по време на четвъртия Софийски икономически форум.
ДДС е основен данък в България, той не се определя от износа на стоки, посочи Василев по време на дискусията. ДДС има непряко влияние върху печалбите на фирмите, но смятаме, че те ще останат непроменени спрямо миналата година. Другата линия за данъчни приходи е данък общ доход и тук очакваме увеличението на заплатите да е два пъти по-голямо от увеличението на инфлацията, каза Асен Василев.
За по-висока производителност на икономиката е нужно да имаме по-добра физическа инфраструктура – машини, фабрики, пътища и мостове. Ако един ТИР чака на Дунав мост в Русе три дни, това е загуба за бизнеса и той планира по-ниски заплати, по-ниски инвестиции. Затова присъединяването ни към Шенген е важно. България има граница от 450 километра по река Дунав и само два моста, а това спира икономическото развитие. Влизането в Шенген ще направи по-лесно изграждането на мостове, смята Василев.
В момента бизнесът ни губи 1,5 млрд. лева годишно от такси за трансакции и затова е важно приемането на страната в еврозоната, добави той.
Още вътрешнополитически новини – четете тук