„Прогнозите за туристическия сезон са благоприятни – определено по-добри от 2024 г.“, заяви в интервю за БТА председателят на Управителния съвет на Асоциацията на инкаминг агенциите, Иван Грошев. Той отбеляза, че търсенето от Германия и Обединеното кралство остава стабилно, а Полша и Румъния показват потенциал за увеличаване в сравнение с миналата година. Иван Грошев сподели надеждата, че резултатите от летния сезон ще са близки до тези от 2019, но не е сигурен, че ще ги надминем.
Основните пазари, които ще стимулират ръста в туризма това лято, са Румъния, Полша, Чехия, Обединеното кралство и Германия, добави той. Общо взето, можем да сме оптимисти за предстоящия сезон, но не бива да се отпускате или да приемаме успеха за даденост, посочи председателят на Асоциацията.
Грошев призова туристическите институции да създадат стратегии за подкрепа на авиокомпаниите и туроператорите не само за увеличаване обема на туристите, но и за удължаване на сезона.
Той изброи предизвикателствата, с които туристическият сектор ще се сблъска и през това лято, сред които краткия сезон и недостигът на работна ръка.
По отношение на ценовата политика, Грошев отбеляза, че офертите за Западна Европа са увеличени с 5-7%, като подчерта, че цените се определят от търсенето и предлагането.
Чуждестранните гости
„Забелязваме стабилно търсене от Германия и Обединеното кралство. За съжаление, един от основните играчи на британския пазар е спрал дейността си, но се надявам останалите да компенсират,“ каза Грошев, имайки предвид туроператора Balkan Holidays UK, който от края на април е с нов собственик и е спрял програмата за лятото в България. Според него, централноевропейските пазари изглеждат зрели и стабилизирани около нивата от предходната година.
Относно Полша – ключов пазар за нас – очакваме да постигнем резултати, почти идентични на миналогодишните, което предполага, че можем да усилим представянето от 2024 г., каза той и допълни, че румънският пазар вероятно ще покаже малък ръст, особено след присъединяването на България към Шенген. Грошев счита, че това ще насърчи спонтанните и краткосрочни пътувания, тъй като преминаването на границата вече няма да е предизвикателство.
Недостигът на полети от някои ключови пазари обяснява по-предпазливото очакване на Грошев за лятото в сравнение с 2019 г. Той напомни, че една от основните туристически групи в Европа вече не оперира, а тази група оказваше сериозно влияние върху България.
Председателят на Асоциацията настоява институциите в сферата на туризма да се ангажират в изграждането на програми, които да стимулират туристическия поток и да удължат активния сезон. Според него, подобни мерки вече се прилагат от конкурентни дестинации и са им носили допълнителни приходи.
Грошев подчерта, че дестинациите Румъния, Полша, Чехия, Обединеното кралство и Германия ще бъдат основните двигатели на ръст в туризма в България, благодарение на привлекателното съотношение цена-качество, добра обслужване, климатични условия, сигурност и прогнозируемост на политическата среда.
Той добави, че вече не е само въпросът „къде“, а „защо“ хората избират дестинации, оценявайки преживяванията, които могат да получат. Устойчивото развитие на района също е все по-важен фактор в техния избор, подчерта председателят.
Почивката на българите
С уговорката, че не е специалист на местния пазар, Грошев сподели, че наблюденията му показват, че българите избират Южното Черноморие, предпочитащи малки хотели и еко-съобразни места за настаняване. „Смятам, че нашите сънародници харесват къмпингите и караваните, тъй като търсят места за свързване с природата,“ каза той.
Нов сезон със стари проблеми
Основният проблем в туризма е краткият сезон, който ограничава приходите до четири-пет месеца лято, вместо целогодишен поток, характерен за останалите икономически сектори. „Това ни поставя под значителен натиск – както финансово, така и оперативно,“ отбеляза Грошев и настоя, че усилията за удължаване на сезона трябва да бъдат приоритет.
Продължаваме да обсъждаме недостига на работна ръка. Надявам се министерствата да създадат програми за привличане на чуждестранни работници, коментира Грошев. Много от тях произхождат от страни с високи стандарти на обслужване, което би могло да повиши качеството на услугите в България.
Според него интересът към работа в туризма намалява, особено след пандемията. „Можем да заимстваме добри практики от съседни държави, за да преработим програмите за безработица и да мотивираме хората да се включат в сектора,“ каза Грошев.
Той подчерта, че са необходими повече инвестиции в маркетингови дейности за популяризиране на страната, свързани с бюджета на Министерството на туризма. „Имаме нужда от последователна комуникационна политика, която да разкрива красотите и предимствата на България,“ каза той. Избягвайте случайността на негативни заглавия, които рядко дават положителен имидж на страната.
Цените това лято
Не можем да правим общи изводи, тъй като цената зависи от конкретни пазари, базата за настаняване и предлагането на цени, каза Грошев по отношение на ценовите очаквания. „Офертите за Западна Европа показват увеличение между 5 и 7%, а ценовите нива зависят от търсенето. Ако търсенето не е достатъчно, цените ще спаднат. Обратно, при засилено търсене, те ще се повишат,“ добави той. Технологията позволява динамика на цените, реагираща на интереса на клиентите, подчерта Грошев.
Вярвам, че ценовото ниво може да бъде приемливо, стига доставчиците да не прибягват до съмнителни практики. Измамите отблъскват туристите, дори ако офертата е много изгодна,“ каза Грошев.
Удължаването на сезона
Единственият начин да удължим сезона е всички заинтересовани страни да се съберат и да обсъдят своя принос и ангажимент. „Досега подходът беше да се очаква съседът да поеме отговорността,“ заяви Грошев. „Голям туристически оператор в Европа изтъкна, че не само авиокомпаниите трябва да носят риска. Местната власт, търговците и ресторантите също трябва да се ангажират,“ добави той.
От критично значение е курортите да са в отлично състояние преди началото на сезона. „Сега логиката е неправилна – чакаме клиента да пристигне и после решаваме проблеми с цел да избегнем загуби. Трябва да гледаме на разходите като на инвестиции,“ каза Грошев. „Ако не инвестираме, винаги ще се питаме как можем да удължим сезона,“ заключи той.
БТА представя поредица от прогнози на браншови организации за предстоящия летен сезон в България до 1 юни, когато вечерта след откриването на сезона Агенцията организира седмото издание на форума „БГ Туризъм“ в Поморие. Досега бяха представени прогнозите на Институт за анализи и оценки в туризма, Българската асоциация на туристическите агенции, Обединение „Бъдеще за туризма“, Националния борд по туризма, Сдружението на заведенията в България.




