Авиоизложението в Бурже отваря врати помрачено от катастрофата със самолет на "Еър Индия"

Забавените доставки и недостигът на запчати продължават да затрудняват веригите за доставки в авиацията, дори пет години след началото на пандемията. Въпреки някои положителни тенденции, индустрията остава под натиск, докато нова заплаха идва от възможни търговски конфликти, свързани с политиката на Доналд Тръмп, съобщава АФП.

На този фон, днес в северния район на Париж стартира авиосалонът в Льо Бурже, традиционна сцена за обявяване на големи сделки между авиокомпании и производители. Но и двамата водещи производители – „Еърбъс“ и „Боинг“ – вече имат препълнени регистри с поръчки, което буди безпокойство, че реализирането на нови договори може да се забави допълнително.

Само няколко дни преди откритие на изложението, Индия беше ударена от най-тежката самолетна катастрофа в историята си. Самолет на „Еър Индия“, модел „Боинг 787 Дриймлайнър“, се разби секунди след излитането от летището в Ахмедабад. При трагичния инцидент загинаха 270 души, както на борда, така и на земята. Причините за катастрофата все още се разследват.

В отговор на трагедията, главният изпълнителен директор на Boeing обяви, че отменя участието си в авиосалона, за да остане в САЩ и да съдейства за разследването.

Към момента, европейският производител трябва да достави повече от 8600 самолета, а американският му конкурент – около 5900, което, при настоящите темпове на производство, гарантира продукция за над десетилетие.

Главният изпълнителен директор на „Еърбъс“ Гийом Фори наскоро призна, че веригите за доставки са под натиск, тъй като исканията за бързина на процесите са по-високи отколкото в момента, отбелязвайки, че все пак има значителен напредък.

Той коментира драстичния спад в търсенето на двигатели, фюзелажи и крила, както и на интериорните решения за самолетите по време на пандемията.

Доставчиците на тези компоненти, които през кризата бяха принудени да намалят персонала си, сега са изправени пред предизвикателството да увеличат производството, за да задоволят две различни искания: създаването на нови самолети и обновяването на експлоатираните.

Междувременно, авиокомпаниите не крият недоволството си, отбелязва АФП.

„Индустрията е в криза и всички в тази зала са съгласни с това“, заяви Уили Уолш, генерален директор на Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA), на общото събрание на организацията в Делхи през юни.

„Планираните доставки на нови самолети за 2025 г. са с 26 процента по-малко от обещаното преди година от производителите,“ добави Уолш: „Не е приемливо индустрията да смята, че ще се нуждае от време до края на десетилетието, за да реши този проблем.“

„Трафикът е достигнал предепидемичните нива, но доставките на самолети остават далеч от тях,“ коментира Паскал Фабр, партньор в „АликсПартнърс“ и експерт по въздушния сектор.

„Очакват ни още четири години на нестабилност,“ предупреди Жером Бушар, партньор в „Оливър Уайман“, напомняйки, че преди пандемията производителите са произвеждали около 1900 самолета годишно, в сравнение с текущите 1300 до 1400.

При отсъствието на нови самолети компаниите трябва „да продължат да експлоатират стари модели, които са по-скъпи,“ а това може да окаже влияние на растежа на въздушния транспорт,“ добави той.

Производителите също така имат опасения относно последиците от търговския конфликт, предизвикан от президента Тръмп, тъй като те управляват международна логистика и производства.

Още през 1979 г. Европа и САЩ подписаха споразумение, което освободи гражданската авиация от мита.

„За да предотвратим влошаване на ситуацията, призоваваме въздушния сектор да бъде изключен от търговските войни,“ настоява Уили Уолш в Делхи.

Според Фори, подобни мерки биха затруднили веригите за доставки, увеличавайки разходите и забавяйки производството.

„Ако бъдат наложени вносни мита от 10 процента, които ще засегнат крилата и фюзелажите от Япония и Италия, няма да можем да прехвърлим тези разходи на клиентите,“ предупреди новият изпълнителен директор на „Боинг“ Кели Ортбърг в интервю за специализираното издание „Авиейшън уик“ в края на май.

Китай наскоро отказа да приеме доставки от „Боинг“ на фона на увеличаващото се напрежение със САЩ.

„Надяваме се да избегнем ескалация и ситуация, в която не можем да доставим произведените самолети,“ предупреди Ортбърг, добавяйки, че поддържа редовен контакт с американската администрация и президента по този въпрос.

                                                

Източник БТА
За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук