Председателят на Българската асоциация на туристическите агенции (БАТА), Одисей Спасов, изрази надежди за успешен летен сезон в свое интервю за БТА.
„Очаквам летният сезон да е успешен, въпреки ограничените средства за реклама от Министерството на туризма. Може да отнеме време, поне една или две години, за да стане ясно на повече туристи колко привлекателна е нашата страна“, сподели Спасов.
Той счита, че след присъединяването на страната в Шенген, се очаква ръст на туристите. Въпреки че ще има известно увеличаване, то не би било на нивото, което би следвало да е при свободно движение на стоки и хора, подчерта Спасов. Той отново акцентира на важността на рекламата за привличането на туристи и настойчиво призова за увеличаване на бюджета за рекламни активности. Според него, средствата трябва да се разпределят по такъв начин, че част от тях да бъдат насочени към имиджова реклама на България като туристическа дестинация, а друга част – към реклама на конкретни региони и атракции.
Председателят на БАТА не предостави конкретни прогнозни данни за увеличението на посещенията и приходите от туризма това лято, но изрази разочарование, че всяка година морските хотелиери не полагат особени усилия за привличане на български туристи, а вместо това фокусират вниманието си главно върху чуждестранните посетители.
Спасов счита, че проблемите произтичат от концесиите на плажовете и твърде високите цени на оборудването, както и от трудностите с паркирането на автомобили в Българското Черноморие. По думите му, ежедневната цена на чадър и шезлонг, заедно с таксата за паркинг, може да достигне 60 – 70 лева. Той даде пример с 7-дневен престой в петзвезден хотел в България с ол инклузив, чиято стойност е около 1500 лева на човек. В същите условия в Турция, с включен полет, цената остава същата. Тази разлика, според него, е сред причините за намаляването на българските туристи в местните морски хотели и той подчерта необходимостта от коригиране на ценовите нива. Единствено по време на пандемията ситуацията изглеждаше по-различно, когато хотелиерите се фокусираха повече върху местните оператори и българските туристи, отбеляза той, добавяйки, че почивките на българите в родните курорти предлагат голям потенциал за индустрията.
Летните ваканции на българите обикновено продължават между пет и десет дни, докато уикенд пътуванията до морето са преобладаващо за хора, идващи от близките дестинации, обясни Спасов.
Според него, основните двигатели за растежа през летния сезон ще бъдат пазарите на Румъния и Германия, като резултатите от Румъния вече са видими от април и началото на май.
Спасов подчерта, че е важно да се преразгледа политиката на Министерството на туризма относно участието на бизнес представителите в големите туристически изложения. Той отбеляза, че макар нашите щандове да стават все по-добри, повечето представителства там са административни – общини и министерства, а броят на туроператорите е ограничен. Той предложи да се приложи моделът на Турция, където държавата покрива определени разходи на агенциите за участия в изложения, предоставяйки им рекламни материали на националния туристически продукт в замяна на отчет за работата, като при неиспълнение на условията финансирането се прекратява.
Спасов смята, че кадровите проблеми ще останат основен предизвикателство и това лято за индустрията. Той коментира, че държавата не създава достатъчно кадри и че политиката по този въпрос в различни области е дълбоко неправилна. Според него, до неотдавна нямаше дори професия „туроператор“, а в момента образованието на различни нива включва малко от всичко в сферата на туризма, но практическите стажове често не са реалистични. За съжаление, в момента само 20 % от учебните знания имат връзка с реалната практика в туризма, добави експертът.
БТА представя редица прогнози от браншови организации за предстоящия летен сезон в България до 1 юни, когато на следващия ден след откриването на сезона Агенцията ще проведе седмото издание на форума си „БГ Туризъм“ в Поморие.




