Бернската конвенция приветства напредъка по казуса с АМ "Струма" през Кресненското дефиле, съобщиха от МОСВ

Постоянният комитет на Бернската конвенция изрази удовлетворение от напредъка по проекта за автомагистрала (АМ) „Струма“ в района на Кресненското дефиле и реши да не разглежда отново досието на България по случая „Калиакра“, свързано с планирането на ветрови паркове в близост до Калиакра и Балчик. Това бе обявено на заседанието на Комитета, проведено от 8 до 12 декември в Страсбург, според информация от пресцентъра на Министерството на околната среда и водите (МОСВ).

По време на заседанието българската делегация представи постигнатия напредък относно изграждането на непостроения участък от АМ „Струма“ през Кресненското дефиле, като беше акцентирано на конструктивното сътрудничество с протестиращите от Коалиция „Да спасим Кресненското дефиле“, съобщиха от министерството.

Членовете на Постоянния комитет бяха информирани за приетата Пътна карта с Решение на Министерския съвет № 62 от февруари 2025 г. и за постоянната експертна работна група, създадена в изпълнение на това решение. В резултат на установен диалог бяха оттеглени всички административни дела, които възпрепятстваха строителството на магистралата, и бяха предприети важни мерки за нейното завършване. В началото на ноември 2025 г. беше получено разрешение за строеж на обходен път около Кресна, който ще премести натоварения трафик извън града и ще осигури безопасността на местните жители. Освен това, до края на годината се планира подписване на договор за проектиране и оценка на въздействието на новото западно платно, за което правителството пое ангажимент миналата година.

Всички данни, представени от българската делегация, бяха потвърдени от участващите представители на неправителствени организации. Последователните съвместни усилия за реализирането на този важен проект получиха единодушното одобрение на членовете на Постоянния комитет, които отбелязаха, че след години конфликт, работата по него демонстрира как може да се съчетаят публичните приоритети за стратегическо строителство и опазване на биоразнообразието, както посочват от МОСВ.

Бернската конвенция ще продължава да следи развитието на проекта и призовава страните да запазят сътрудничеството. Като признава напредъка, Постоянният комитет ще прегледа отново напредъка на проекта на своето заседание след две години, през 2027 г.

Като част от случая „Калиакра“, Комитетът оцени усилията на България и отчете предприетите мерки за защита на птиците в крайбрежните зони от мрежата Натура 2000, включително разширяване на забраните за изграждане на ветрови генератори в защитената зона „Калиакра“ през 2024 г. и въвеждането на строги ограничения в защитената зона „Калиакра комплекс“.

В решението подчертава и нуждата от независими научни оценки и дългосрочно наблюдение, които да потвърдят, че не се наблюдават значителни негативни въздействия върху мигриращите птици в района на Калиакра. Комитетът отбеляза готовността на Министерството на околната среда и водите да води конструктивен диалог с заинтересовани страни и природозащитни организации за оптимално опазване на птиците по миграционния маршрут Виа Понтика.

Досието по случая бе закрито през 2022 г., след като страната предприе редица мерки за минимизиране на влиянието на ветровите паркове върху биоразнообразието. През лятото на 2025 г. жалбоподателите от Българското дружество за защита на птиците поискаха от Конвенцията повторно разглеждане на случая заради увеличеното количество инвестиционни предложения за изграждане на вятърни паркове в районите на Добруджа и Лудогорието.

Крайният срок за завършване на полупътя от магистрала „Струма“ през Кресненското дефиле е 2031 г., заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Иванов по време на блицконтрол в ресорната парламентарна комисия на 12 ноември. Плановете за второто платно все още не са окончателно определени, тъй като остава да се уточнят габаритите и трасето, а също и да се съгласуват с Бернската конвенция и екологистите относно въздействието върху фауната.

Източник БТА
За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук