кола, замърсяване, околната среда

Нова забрана за стари автомобили, но без глоби. Така звучи накратко новата мярка на Столичната община, която ще важи през следващите три месеца за идеалния център на София. Целта ѝ е да ограничи замърсяването на въздуха в най-студените месеци, като през следващите години системата ще се подобрява, а мерките ще се разширяват.

Забраната ще засегне близо 100 000 души или около 120 000 автомобила, казва Зафир Зарков, председател на комисията по транспорт на Столичния общински съвет (СОС), цитиран от Дневник.

Един от хората, засегнати от новата мярка, е Кирил Стойнов. Той кара Фолксваген Пасат, попаднал под забраната, тъй като е регистриран през 1993 г.

„Не виждам никакъв смисъл в такава забрана, защото такива автомобили като моя вече са толкова малко на брой, всички карат съвременни коли“, казва той.

В края на 2022 г. общият брой на регистрираните коли в София е близо 1 млн.

„По принцип зоните с ниски емисии са работещ и доказан модел в редица други държави“, казва пред Свободна Европа експертът по замърсяване на въздуха Ивайло Попов от неправителствената организация „За Земята“.

Според него мярката в случая не е въведена по най-добрия начин, но може да има положително въздействие върху чистотата на въздуха и градската среда в София, ако се усъвършенства, след като бъде изпробвана.

Срокове и глоби

Първият срок, в който ще бъде въведена забрана за замърсяващи коли в нискоемисионна зона в София, ще бъде от 1 декември до края на февруари.

Първоначално тя ще бъде проформа, като общината няма да налага глоби, но ще прави предупреждения на нарушителите. Това беше замислено още през 2022 г., когато беше гласувана мярката в СОС.

Кметът на София Васил Терзиев каза, че причината за забавянето на глобите е, че при предишното управление не е имало добра разяснителна кампания и много хора не са подготвени, както и че системата за контрол все още не е готова.

Установяването на нарушителите се очаква да се извършва чрез камери, които ще регистрират екостикера и регистрационния номер на колата. Свободна Европа изпрати запитване до Столична община, за да разбере кога се очаква системата да влезе в употреба, но не получи отговор до публикуването на текста.

Когато това се случи, глобите ще бъдат съответно от 50 до 500 лв. за физически лица, а за юридически – от 200 до 1000 лв. Актовете ще се издават от Столична община, тъй като за по Закона за чистотата на атмосферния въздух, а парите от глобите ще влизат в общинския бюджет.

Замърсителите

Това включва коли от първа еко група – дизелови коли, регистрирани преди 1996 г., без еко категория или с категория Евро 1 и 2, както и бензинови коли, регистрирани преди 2002 г., без еко категория или с категория Евро 1, 2 или 3.

Ограничението не важи за автомобили на граждани с адресна регистрация в нискоемисионната зона и за хората с увреждания, като това ще се отбелязва със стикер за паркиране, издаден от Центъра за градска мобилност (ЦГМ).

Малкият ринг

Забраната през следващите три месеца ще важи само на територията на малкия ринг или т. нар. идеален център, който обхваща територията между бул. „Васил Левски“, бул. „Патриарх Евтимий“, бул. „Ген. Скобелев“, ул. „Опълченска“, бул. „Сливница“.

Терзиев съобщи в сряда, че на входните улици по границата на зоната вече са поставени пътни знаци, които обозначават нейния обхват. Автомобилите, чийто достъп ще бъде забранен, ще могат да ползват заобиколни маршрути.

Защо се въвежда

Нискоемисионните зони са честа практика в чужбина, пише СО, като подобни рингове има в над 300 града. С помощта на тази мярка се намаляват емисиите на фини прахови частици и се насърчава използването на алтернативни начини на придвижване в централните части, например пеша или с велосипед, както и повече употреба на градския транспорт.

Въвеждането на такива забрани също цели ограничаване на задръстванията и създаване на по-добри условия на живот в градовете, пишат от общината.

Ще има ли ефект

Ивайло Попов от „За Земята“ добавя още няколко възможни ползи от подобна мярка, включително намаляване на шумозамърсяването, подобряване на организацията на градското пространство и намаляване на азотния диоксид във въздуха.

В случая с конкретната забрана в София тази зима обаче експертът не очаква да има голям ефект, тъй като изборът на зоните и на колите, които обхваща забраната, според него не е направен по най-добрия начин.

Попов цитира обществено допитване на общината, при което хората са казали, че въвеждането на малкия ринг няма да ги накара да спрат да използват автомобилите си, а по-скоро ще заобикалят зоната. По този начин те ще удължат маршрута си и може да образуват задръствания извън ринга. По отношение на чистотата на въздуха според Попов ограничението може да спомогне в зоната на самия ринг, но едва ли ще има ефект върху чистотата на въздуха в целия град.

Големият ринг според Попов има по-голям потенциал да накара хората да се откажат от замърсяващата кола, тъй като ще ги принуждава да заобикалят голяма част от града.

По думите на експерта друг потенциален фактор, който може да ограничи ефекта от забраната, е това, че най-замърсяващите категории коли сравнително рядко присъстват в центъра, за разлика от останалите.

Попов казва, че се надява общината да анализира данните за чистотата на въздуха и за трафика след въвеждането на забраната, за да може догодина да се направят промени и да се подобри мярката.

„Изключително важно е паралелно със зоните с ниски емисии да се работи по подобряването на алтернативните методи за придвижване – градски транспорт, вело придвижване, пешеходно придвижване“, казва още той.

Следващите стъпки

Забраната за замърсяващи автомобили предстои да се разширява през следващите години. През 2024 г. тя вече ще включва и коли от втора еко група, които няма да могат да влизат в малкия ринг. А от 2028 г. забраната ще важи и за трета еко група.

От 2025 г. ще влезе в сила забрана и за големия ринг, който обхваща широкия център на София – територията, заключена между булевардите „Сливница“, „Данаил Николаев“, „Ситняково“, „П. К. Яворов“, ул. „Атанас Дуков“, бул. „Х. Ибсен“, бул. „П. Ю. Тодоров“, бул. „И. Е. Гешов“ и бул. „Константин Величков“, но и бул. „Михай Еминеску“, бул. „Никола Й. Вапцаров“, ул. „Люба Величкова“ и ул. „Сребърна“.

От декември 2025 г. в него няма да могат да влизат автомобили от първа екогрупа, а от декември 2027 г. – от втора.

*Текстът е публикуван в „Свободна Европа“. Заглавието е на ДЕБАТИ.БГ

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук