До края на 2022г. има реална възможност АМ „Хемус” да стига до Плевен. Това заяви премиерът Бойко Борисов, който направи инспекция на строителните дейности при участъка Ябланица-Боаза на АМ „Хемус“.
„От 15 май полагат трите пласта асфалт, ще влязат в сроковете“, каза премиерът Борисов пред медиите.
Борисов подчерта, че правителството активно работи за изграждането на цялата автомагистрала.
„Финансовият министър е обезпечил плащанията, регионалният министър си действа по отделните лотове. Ние сме чували всякакви глупости – кой какво прави за „Хемус“. Всъщност тя е направена до Ябланица и въобще няма проект, никой никога не е мислил да прави „Хемус“. А всички говорят за Северозапада, за Северна България и т.н. Аз съм убеден, че с построяването на „Хемус“ БВП на страната ще се вдигне поне с 10-20%“, каза още министър-председателят.
По информация на Агенция „Пътна инфраструктура“ работата по отсечката Ябланица-Боаза напредва и е напълно реалистично да е готова през есента – около половин година по-рано от предвиденото. По договор отсечката трябва да е завършена през март 2020 г.
В присъствието на министър-председателят Бойко Борисов, министъра на регионалното развитие Петя Аврамова, министъра на финансите Владислав Горанов, зам.-министъра на регионалното развитие Николай Нанков и председателя на УС на АПИ Георги Терзийски беше даден и символичният старт на строителството на отсечката Боаза – пътен възел „Дерманци“.
В края на 2018г. правителството осигури 1,12 млрд. лв. за изграждането на 134,14 км от АМ „Хемус“ в участъка от пътен възел „Боаза“ до пресичането с път I-5 Русе – Велико Търново.
Трасето е възложено на „Автомагистрали“ ЕАД, е разделено на 6 участъка.
АМ „ХЕМУС”
Строителството на втората по дължина автомагистрала у нас от София до Варна започна през миналия век – през 1984г., но в края на 80-те години е спряно заради липса на финансиране. На 5 декември 1999 г. официално е открита отсечката, заобикаляща Правец.
Тя е с дължина 5,47 км. и поради трудния терен включва 2 виадукта и тунел „Правешки ханове“ (871 m).
На 30 декември 2005 г. е открита отсечката Шумен – Каспичан с дължина от 12,8 км.
През 2010 г. Министерство на финансите отпусна 16 млн. лв. за изграждането на нови 7 км. от магистралата, между шуменския квартал „Макак“ до село Белокопитово, а участъкът от Околовръстен път на София до гара гара Яна с индикативна стойност от 32 млн. евро се предвижда да започне да се строи през 2011 г.
През март 2011 г. стартира процедура по избор за строител на отсечката от гара Яна до околовръстния път на София, а строителството на този участък започва на 26 септември 2011 г. с проектен срок за изграждане от 22 месеца.
На 29 август 2013 г. започва строителството на участъка Белокопитово-Панайот Волово. Проектът е по програмата „Ново строителство“ на Агенция „Пътна инфраструктура“ и се финансира изцяло със средства от републиканския бюджет.
На 15 февруари министър-председателят Бойко Борисов обяви, че обществената поръчка за довършване на магистралата, е прекратена. Мотивът е липса на европейски средства.
През пролетта на 2017г. са избрани компаниите, които трябва да проектират около 50 км. трасе от пътен възел „Боаза“ до разклона за Ловеч и Плевен.
През март 2018г. бе дадено разрешение за строеж на отсечката от 9,3 км. между Ябланица и пътен възел „Боаза“.
През август започна строежа на отсечката от 16,3 км. между пътен възел Белокопитово и пътен възел Буховци.