- ЕС и германските антимонополни власти разследват наличието на тайно споразумение между топпроизводителите на автомобили.
- Конкурираме се, за да осигурим най-добрите системи за намаляване на вредните емисии, твърдят от BMW
BMW се опитва да се разграничи от подозренията за участие в тайна договорка с други германски автомобилни производители и отрича обвиненията за манипулиране на данните за въглеродните емисии, като твърди, че срещите с конкуренти били заради технологиите за намаляване на вредните газове.
На фона на подозренията, които тегнат над германската автомобилна индустрия от близо 3 години, BMW твърди, че има нещо повече от съперниците си и че може да даде гаранции за колите на марката и тяхната пригодност към изискванията на регулаторите. И всичко това не влияе на представянето им на пътя. Корпорацията заявява, че комбинира добавката за неутрализиране на замърсителите, наречена „АдБлу“ със система, която пази от азотните окиси. BMW добавят още че не вижда причина да ревизира или променя системата за изгорелите газове при новите си автомобили. Компанията осигурява ъпгрейд на по-стария модел – Евро 5.
„Стремим се да предложим най-добрите системи за обработка на изгорелите газове“, коменитира базираната в Мюнхен компания и допълва: „За разлика от другите производители, дизеловите коли на BMW разполагат с различни компоненти за обработване на емисиите“.
Германските автопроизводители са във фокуса на вниманието, след репортаж на списание „Шпигел“ (Der Spiegel), от който става ясно, че редица топкомпании като BMW, „Даймлер“ (Daimler) и „Фолксваген“ (Volkswagen) в това число и брандовете Audi и Porsche, в продължение на десетилетия са се координирали какви технологии да използват, даже и за размера на резервоарите с агента „АдБлу“.
Властите в Брюксел и Германия разследват дали е имало тайни уговорки между производителите, става ясно от официално съобщение, разпространено в събота.
„Много е трудно да се изчислят финансовите загуби от тези договорки“, коментира лондонския анализатор Арнд Елингхорст от консултантската компания „Евърскор“ (Evercore ISI). „Между законното и незаконното сътрудничество има голяма сива зона“, допълва той.
По време на франкфуртската търговията, продължи спадът от петък на акциите на BMW с 2.5 процента, „Фолксваген“ – 3.1 на сто и „Даймлер“ – 2.6 процента.
ЛЕСНИ РАВНОСМЕТКИ
BMW обясни, че дизеловите им коли имат комбинирана система за пречистване на отделяните газове. По тази причина те имат малък резервоар за съставката „АдБлу“ (разтвор на карбамид за обработване на азотните окиси). Когато течността намалее, електронната система на колата информира шофьорите и те без проблем могат да допълнят агента, се казва още в съобщението.
Целта на срещата с конкурентите от автомобилния пазар, била да се обсъди създаването на европейска мрежа за допълване на резервоарите на колите с „АдБлу“, твърдят от BMW.
От друга страна, „Даймлер“ не са били на спорната среща, след като през 2011-та бяха забъркани в картел при тежкотоварните автомобили.
Цитирайки документ, представен от „Фолксваген“ през юли 2016-та, „Шпигел“ пише още, че представители на петте германски автомобилни бранда започнали да се виждат редовно от 1990-та, за да координират технологиите, цените, доставчиците и стратегията за контрол на емисиите на дизеловите двигатели. В обсъжданията били въвлечени над 200 служители, разпределени в 60 работни групи, които покриват сфери като разработка, бензинови и дизелови двигатели, спирачки и съединители.
Договорките вероятно са включвали още размера на резервоарите за „АдБлу“ и детайли, свързани с покривите на кабриолетите.
От германския антимонополен орган „Бундескартеламт“ коментират за „Шпигел“, че миналата година са разследвали автомобилните компании, по подозрение за картел при закупуване на стомана.
Миналогодишното разследване не включвало автотехнологиите и затова няма как да коментират настоящите проверки.
В понеделник по немския телевизионен канал А ЕрДе (ARD), депутатът Фолкер Каудер от управляващата партия на християн-демократите каза: “Призовавам автомобилната индустрия веднага да изчисти въздуха и да каже какво се е случило, за да може заедно да гледаме напред в бъдещето“. Той добави: „Ако обвиненията за нарушаване на антитръстовото законодателство се окажат верни – а това е много вероятно – трябва ясно да си кажем: върховенството на закона се отнася и за автомобилната индустрия“.