Българската стопанска камара (БСК) е подала своите становища относно проектобюджетите на България, Държавното обществено осигуряване и Националната здравноосигурителна каса за 2025 година в Националния съвет за тристранно сътрудничество. Обсъждането на трите проектобюджета ще се проведе на 24 февруари (понеделник) от 9:00 часа, съобщиха от Камарата.
По отношение на проекта на Закона за държавния бюджет на Република България за 2025 година, БСК го одобрява с резерви, имайки предвид необходимостта от приемането на редовен бюджет, отговарящ на критериите за членство на България в еврозоната. Министерството на финансите публикува на началото на тази седмица проектобюджета на България за 2025 г. и средносрочната прогноза.
БСК подкрепя: усилията за фискална консолидация и поддържане на разходите по КФП в рамките на 40%; ограничаването на бюджетния дефицит до 3%; запазването на данъчно-осигурителния модел, както и размерите на преки и косвени данъци; предложените мерки за изсветляване на икономиката; легализирането на облекчени специални режими за малки фирми в Закона за ДДС; поправките относно предварителната регистрация по ЗДДС за доставки, свързани със земя и сгради; преразгледаното увеличение на разходите за персонал в администрацията от 10 на 5%; запазването на подхода за по-голяма прозрачност на разходите чрез посочване на специфични инвестиционни проекти, което е крачка към преминаване на програмен формат на бюджетиране.
БСК не одобрява: планираното увеличаване на осигурителните вноски за фонд „Пенсии“ с 1 процентен пункт от 1.01.2027 г. и с 2 процентни пункта от 1.01.2028 г., без сектор отбрана; предвиденото покачване на максималния осигурителен доход от 3750 на 4130 лв.; намерението за намаляване на прага за регистрация по ЗДДС от 166 хил. на 100 хил. лв., считано от 1.04.2025 г.; предложението за годишна вноска от концесионерите по концесии за добив на подземни богатства, освен дължимите плащания по концесионните договори; драстичното увеличаване на заплатите в сектор „Отбрана и сигурност“ на стойност 2,149 млрд. лв.; въвеждането на стандартен одитен файл за данъчни цели (SAF-T), което създава сериозна административна тежест за бизнеса; налагането на допълнителни задължения на предприятията, работещи в транспортния, спедиторския и логистичния сектор, чрез изменения в Закона за акцизите и данъчните складове.
БСК изразява притеснение относно планираното ускорено нарастване на дълга с 39 млрд. лв. за разглеждания четиригодишен срок – от 48.8 млрд. лв. през 2024 г. до 87.8 млрд. лв. в края на 2028 г., с което дългът в сектор „Държавно управление“ през 2028 г. ще достигне 35.6% от БВП (ръст с 11.4 пр.п.), без ясни индикации, че посочените средства ще бъдат използвани за публични инвестиции с дългосрочно въздействие, а не за покриване на текущи разходи.
БСК предупреждава, че: предвиденото значително увеличение на приходите от косвени данъци за 2025 г. с 27.3% (в сравнение с предварителния отчет за 2024 г.), което е основно следствие от покачването на приходите от ДДС с 33.6%, би могло да застраши изпълнението на приходната част на бюджета; предложените разходни политики не съвпадат с устойчивите дългосрочни приходни мерки и трябва да се намерят подходи, за да се избегнат резките повишавания на доходите; предложените мерки, свързани с възстановяване на ставката по ЗДДС за хляб и брашно, както и повишаване на акцизните ставки на тютюна и тютюневите изделия, всичко това създава условия за повишаване на цените, което може да предизвика инфлация.
По отношение на проекта на Закон за бюджета на ДОО за 2025 година, БСК в принцип подкрепя представения законопроект, но изразява резерви по определени негови параметри и акцентира на необходимостта от цялостни промени и подобрения в законодателството за социално осигуряване.
За проекта на Закон за бюджета на НЗОК за 2025 година, БСК основно подкрепя представения законопроект, също така изразява резерви по негови определени параметри.