Депутатът от БСП Георги Свиленски съобщи, че червените ще сезират Върховната административна прокуратура за неизгодни заменки, направени от Столичния общински съвет. По думите му последната година има неизгодни заменки, които общината прикрива зад думата дарение. Според него правените досега дарения са били равностойни, но последните четири будят съмнение дали не се правят в разрез със закона. Най-притеснителна, според социалистите, е сделката, при която имот в квартал „Слатина“ е разменен срещу два имота в „Лозенец“ и „Оборище“.
„Всички мислехме, че когато Борисов дойде като кмет на София през 2005 г. ще се спрат заменките, които се правеха по времето на Софиянски. Така и стана. Беше променен законът и заменки не се случваха. Само че в последната година Столичната община извърши четири и това ни притеснява. Защото в Закона за общинската собственост пише, че дарението е безвъзмезден акт. Когато обаче някой дарява на мен и аз му давам на него това си е чиста проба заобикаляне на закона, това си е чиста замяна и за съжаление не в интерес на столичани, а в интерес на този, който е поискал замяната“, заяви Свиленски.
Той подчерта, че една от последните четири замени е скандална. Има една в „Изток“ заменена за „Дианабад“, една в „Подуяне“ заменена за друг терен в същия район, една в „Младост 1“ за „Младост 4“, но скандалното нещо е замяна на терен в район „Слатина“ за два терена в районите „Оборище“ и „Лозенец“. Общото между тези всички заменки е, че техен оценител е Юлия Цекова, която оцени Царските конюшни за 650 хил. лева“, уточни депутатът.
Свиленски недоумява защо Столичната община се спира точно на този оценител когато прави замени при условие, че има много други оценители. Депутатът подчерта, че заменката в „Слатина“ се е случила след пет опита докато накрая по някакъв начин съветниците бяха убедени да подкрепят доклада. За него е необяснимо защо от двата варианта общината е избрала по-неблагоприятния вариант, който включва и доплащане от 400 000 лева, които можеха да се инвестират в построяването на детска градина.
„Ще сезираме Върховната административна прокуратура, тъй като за нас това е заобикаляне на закона и има нарушение. Искаме тя да провери сделките и има ли действително заобикаляне на закона. Защото предстоят още такива. Очаква ни в Красно село, небостъргач на бул. „България“, където общината не може да реши проблемите със зелените площи, които се застрояват“, добави Свиленски.
Той призова Фандъкова да не прехвърля проблемите в други райони, а да ги решава. В отговор на въпрос Свиленски коментира, че не е кандидат за кметските избори догодина, подчерта, че няма информация участието на Горан Брегович на събора им в Бузлуджа да е платено от Кирил Домусчиев и поясни, че „Визия за България“ се радва на одобрението на политическите сили. В допълнение на думите му Калоян Паргов заяви, че от есента ще започнат да провеждат дискусии, защото целта им е да чуят мнението на хората.
БСП поиска още столичният кмет Йорданка Фандъкова да спре процедурата за тикет системата в София. Това социалистите поискаха на пресконференция в централата си на „Позитано“ 20.
Мотивът им е, че реалната цена на системата за плащане в градския транспорт е в пъти по-ниска от тази, за която ще се изпълни бъдещата система. Това даде повод на левите да поискат обяснение от Фандъкова, която да каже от къде идва разликата в цената за изграждането на системата, тъй като през 2016 г. изграждането й е струвало 15 млн. лева.
„Месец януари 2016 г. СОС гласува инвестиционната програма на ЦГМ. В нея е записано, че ще бъдат изразходвани около 15 млн. лева за изграждане на системата и по 2 млн. лева на година за поддръжка, като фирмата е била задължена да я поддържа 2 години. Това прави общо 19 млн. лева. Няколко месеца по-късно същата година, през октомври същият Общинският съвет и същото дружество, но със сменен директор решават да правият друга тикет система за 83 млн. лева. Разлика – повече от 60 млн. лева. Говорим за същата система, със същия обхват, със същите параметри, само че с обявена цена с 60 млн. лева повече. По-различното в новата поръчка е, че са включени 8 години поддръжка по 2 млн. лева. Ако направим сметка това са 16 млн. лева и прибавим 15 млн. за изграждането и излиза, че системата трябва да струва на софиянци 31 млн. лева, а не 83 млн. За какво ще бъдат изхарчени повече, за да бъде системата на градския транспорт по-събираема. Отговорът очакваме от кмета Фандъкова, не от някого другиго“, заяви депутатът Георги Свиленски.
Той подчерта, че по експертна оценка реалната стойност на тази система е около 35 млн. лева. По думите му с разликата в цената Столичната община може да изгради 50 детски градини, който кметът твърди, че са приоритет за нея.