(CNN) Първо бяха маските. След това – дезинфектантите за ръце.
Сега купувачите, обзети от паника от новия коронавирус опразват рафтовете с … тоалетна хартия?
Търговците на дребно в САЩ и Канада започнаха да ограничават броя на пакетите тоалетна хартия, които клиентите могат да закупят наведнъж. В някои супермаркети във Великобритания тоалетна хартия вече няма. Хранителни магазини в Австралия са наели охранители, които да наблюдават клиентите.
Австралийски вестник стигна дотам, че отпечата осем допълнителни страници в скорошното си издание, които да могат да бъдат използвани вместо тоалетна хартия в случай на спешна нужда.
Но защо? Тоалетната хартия не предлага специална защита срещу вируса. Не се счита за основна суровина, която би била от необходимост в екстремни ситуации, каквито са млякото и хлябът.Така че защо хората купуват ролки по-бързо, отколкото могат да бъдат възстановени на рафтовете?
Причина 1
Хората прибягват до крайности, когато чуят противоречиви съобщения
Стивън Тейлър е клиничен психолог и автор на „Психологията на пандемиите“, в която разглежда как хората се държат по време на пандемиите в исторически план. И за разлика от миналите пандемии, глобалният отговор на новия коронавирус е широко разпространената паника.
„От една страна, [реакцията е] разбираема, но, от друга страна, е прекалена“, заяви Тейлър, професор и клиничен психолог от Университета на Британска Колумбия, пред CNN. „Можем да се подготвим и без да се паникьосваме.“
Коронавирусът плаши хората, защото е нов и има много за него, което все още не е известно. Когато хората чуят противоречиви съобщения за риска, който представлява и колко сериозно трябва да се подготвят за него, те са склонни да прибягват до крайности, казва Тейлър.“
Когато на хората се каже, че идва нещо опасно, но всичко, което трябва да направите, е да измиете ръцете си, действието не изглежда пропорционално на заплахата“, казва той. „Специалната опасност се нуждае от специални предпазни мерки.“
Причина 2
Някои от тях реагират на липсата на ясна насока от страна на службите
Няколко държави вече наложиха масова карантина. Хората, които купуват тоалетна хартия и други домакински консумативи, може да се подготвят за същото нещо в своя град, заяви Барух Фишхоф, психолог и професор в катедрата за инженерна и публична политика и Института за политика и стратегия в университета Карнеги Мелън. „Освен ако хората не са получили … официални уверения, че правителството в конкретна държава ще се погрижи за всички, хората са оставени да гадаят дали ще се нуждаят от допълнителната тоалетна хартия. Хората действат на принципа по-добре сега, отколкото по-късно“, каза той пред CNN. „Фактът, че няма официални обещания, може да увеличи тази вероятност.“
Причина 3
Изкупуването от паника поражда още повече изкупуване от паника
Празните рафтове в магазините и количките за пазаруване, препълнени с покупки, завладяха новинарския поток. Хората виждат картината на хора, които панически пълнят количките си със стока и предполагат, че има и причина да се паникьосват и да купуват консумативи, казва Тейлър.
„Хората, бидейки социални същества, се обръщаме един към друг, за да разберем какво е безопасно и кое е опасно“, казва той. „И когато видите някого в магазина да панически да граби стока от рафтовете, това може да предизвика ефект на заразяване със страх.“
Всички тези снимки на празни рафтове може да накарат хората да повярват, че трябва да се втурнат и да вземат тоалетна хартия, докато все още могат. И това, което е започнало като усещане на недостиг, става действително недостиг, казва Тейлър.Социалните медии играят ключова роля в увеличаването на страха от новия коронавирус, казва Тейлър. Дезинформацията се разпространява с лекота, а социалните платформи усилват гласа на паниката.
Причина 4
Естествено е да усетите нуждата да се презапасите
Може да има някаква практичност в презапасяването, казва Франк Фарли, професор в университета Темпъл и бивш президент на Американската психологическа асоциация.
Тъй като CDC и други международни здравни организации посочват, че определени групи хора трябва да останат вкъщи и да избягват контакт с други хора, е естествено да искате да се подготвите, казва той.“
[Новият коронавирус] поражда един вид психология на оцеляването, според която трябва да останем колкото е възможно повече у дома и по този начин трябва да се „запасим“ с най-важното, а това със сигурност включва и тоалетната хартия“, казва той пред CNN. „В крайна сметка, ако ни свърши [тоалетната хартия], с какво можем да я заменим?“
Така или иначе парите за тоалетна хартия ще бъдат похарчени в един или друг момент – единствените негативи на това да го направите по-рано, отколкото по-късно се състои в това, че ще трябва да ще се редите на дълги опашки и ще трябва да положите малко повече усилия, за да намерите дадения продукт, казва Фишхоф.
Тъй като в крайна сметка хората ще използват тоалетната хартия, начинът на мислене е различен от този, ако трябва да се закупи нещо, което вероятно не би се използвало, като нетрайни стоки, казва той.
Министерството на вътрешната сигурност на САЩ съветва американците да държат под ръка храна, тоалетни принадлежности и медицински консумативи поне за две седмици напред, но Тейлър казва, че повечето хора не го правят. Затова, когато здравните служители съветват хората да се запасят, те могат да прибегнат до крайности.
Причина 5
Презапасяването позволява на някои да изпитват чувство за контрол
Хората, които се запасяват с провизии, мислят за себе си и семейството си и какво трябва да направят, за да се подготвят, казва Тейлър – здравните работници, болните хора, а и обикновените граждани, може би усещат, че скоро тоалетната хартия ще свърши. „Всичко се дължи на тази вълна на предразполагаща тревожност“, казва Тейлър. „Хората стават тревожни преди реалната инфекция.
Хората действат по този начин единсвено и само от страх. Фишхоф казва, че подготвянето за последиците от вируса, дори и чрез закупуване на тоалетна хартия, връща усещането за контрол в ситуация, която изглежда малко или много като безпомощна.“