Лукойл, петрол бави

ГЕРБ ще внесе следващата седмица в Народното събрание проект на решение за отнемане на дерогацията на „Лукойл“. Това обяви в петък в Русе председателят на ПГ на ГЕРБ Десислава Атанасова. По-късно подкрепа за инициативата дойде и от ДПС. В изявление Делян Пеевски, който отскоро е съпредседател на Движението, заяви, че това е е „въпрос от стратегическо значение за България“.

Припомняме, че в края на септември Народното събрание реши „Лукойл Нефтохим Бургас“ да работи с руски петрол до 30 септември 2024 година, когато дерогацията ще се отмени изцяло. Дотогава поетапно рафинерията трябва да сменя произхода на нефта, с който работи. При гласуването на удължаването на дерогацията в в пленарна зала и ГЕРБ и ДПС гласуваха „ЗА“. Сега изведнъж поискаха прекратяване.

Обвиненията на Делян Добрев

Вчера на брифинг депутатът от ГЕРБ Делян Добрев обяви, че решението за продължаването на дерогацията на „Лукойл“ е било взето под натиск, защото премиерът Денков заплашил, че ще подаде оставка.

„Това решение бе взето под натиск от кабинета. Първите два пъти, когато ние внесохме, веднъж седемдневен и веднъж 30-дневен срок, получихме заплахи от премиера Денков, че ще подаде оставка и кабинетът пада. Съгласихме се с тези заплахи и гласувахме по-дългия срок, до октомври 2024 г. Сега не виждаме причина тази дерогация да остане. Дори да се повтори, ситуацията със заплахи за падане на кабинета, сме твърдо решени да гласуваме „за“ отнемане на дерогацията, защото смятаме, че това е правилната позиция“, коментира Добрев.

„Второто ни решение ще бъде в посока максимално улесняване на вноса на горива в България и премахване на господстващото положение на „Лукойл“ на горива на едро в България“, допълни той и заяви, че за трети пореден път от ГЕРБ ще внесат предложение за отнемане на дерогацията рафинерията.

ДПС подкрепя прекратяването на дерогацията

Подкрепа за прекратяване на дерогацията дойде и от ДПС. В нея съпредседателя на парламентарната група Делян Пеевски посочва, че гласуването на това решение ще очертае много ясно на чия страна са парламентарните партии и коалиции – на тази на гражданите и евроатлантизма или на страната на „Лукойл”, Русия и финансирането на войната срещу Украйна, пише в позицията.

От ДПС искат в понеделник шефовете на митниците и НАП да докладват за това дали компанията заобикаля санкциите и плащат ли си необходимите данъци.

Няма как да не се запитаме, защо подобно искане не беше отправено през 20-те години, в които „Лукойл“ не плащаше данъци у нас, нито от Пеевски, който почти не се появяваше в сградата на Народното събрание, нито от някой от останалите депутати от ДПС.

Коментарът на Асен Василев

От своя страна финансовият министър Асен Василев заяви, че решението за дерогацията вече е гласувано от парламента.

„Парламентът вече взе решение за „Лукойл“. Ако ще се предлага нещо ново, трябва да видим какво точно се предлага. То ще бъде обсъдено от цялото правителство, в това число и от министъра на икономиката“, коментира пред журналисти министърът.

„Като видим реални текстове и реалните предложения, ще може да се коментира нещо реално. Това, което виждаме, че се случва в момента, е че за първи път „Лукойл” започва да плаща данъци и държавата да си прибира парите от рафинерията”, каза още Асен Василев.

Какви са доводите на правителството

Според правителството ако дерогацията не продължи до началото на октомври 2024 г. има риск рафинерията в Бургас да спре да работи, защото ѝ е необходимо време, за да може да замести руския с неруски нефт, включително заради подготовка и подписване на дългосрочни договори. Ако не бъде осигурен нефт и рафинерията спре, това би имало изключително тежки последици – дефицит на горива в България и в региона, както и рязък скок на цените, твърди кабинетът.

Правителството отрече твърденията на Добрев, че с неотдавна приети законови промени се осигурява монопол на „Лукойл“.

Припомняме, че „Лукойл“ години наред беше толерирано от властта. Нещо,  което в обвиненията си, Делян Добрев, който е бивш енергиен министър, не споменава. Освен това, през изминалата година КЗК дори наложи глоби на дружеството, като първата от тях беше в размер на 68 млн. лв., и беше наложена заради ценови натиск спрямо конкурентите си по отношение търговията на едро с моторни горива. А втората – над 195 млн. лева, заради установено господстващо положение на пазара на съхранение на автомобилни горива.

Още новини от деня – четете тук

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук