Националният съвет за тристранно сътрудничество (НСТС) проведе извънредно онлайн заседание, свикано от заместник министър-председателя по икономическата и демографската политика и министър на туризма Марияна Николова.
В първа точка от дневния ред на извънредното заседание на НСТС правителството и социалните партньори обсъдиха Проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2020 г., внесен от Министерството на здравеопазването.
С предложените промени се предвижда да се създаде основание при неусвояване на бюджетните средства за 2020 г., същите да бъдат използвани за плащания към изпълнители на болнична помощ за минал период, които НЗОК/РЗОК е установила по посочения ред.
Социалните партньори постигнаха единодушна подкрепа по Проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2020 г.
НСТС разгледа също така Проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2020 г., внесен от Министерството на труда и социалната политика.
Със законопроекта се предлагат промени, свързани с размера и срока на получаване на паричните обезщетения за безработица, които ще влязат в сила от 1 октомври 2020 г. Те са част от пакета социално-икономически мерки на правителството във връзка с възникналата ситуация поради разпространението на COVID-19, чрез които се цели осигуряване на подкрепа на безработните лица в условията на пандемия.
Предлага се минималният дневен размер на паричното обезщетение за безработица да се повиши от 9 лв. на 12 лв. от 1 октомври 2020 г. Това увеличение ще засегне около 30 000 лица средно на месец, като допълнителният ресурс ще бъде близо 90 млн. лв. до края на 2020 г.
Предвижда се срокът за получаване на парично обезщетение за безработица по чл. 54б, ал. 4 от Кодекса за социално осигуряване (когато лицето е придобило право на обезщетение в период, по-малък от 3 години от предходното ползване) да се повиши от 4 на 7 месеца. Тази промяна ще засегне между 13 000 и 15 000 лица средно на месец за периода от 1 октомври до 31 декември 2020 г. Необходимият разход за тримесечния период се оценява на около 2 млн. лв.
Общият допълнителен разход за двете мерки възлиза на 14 млн. лв. за 2020 г. Не е необходимо да бъде извършвана корекция в разходите на фонд „Безработица“, съответно на консолидирания бюджет на държавното обществено осигуряване. С изменение на Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване (изм., бр. 34 от 09.04.2020 г., в сила от 09.04.2020 г.), общият размер на разходите на фонд „Безработица“ бяха увеличени с 1 млрд. лв., като оценките за очакваното изпълнение на консолидирания бюджет на държавното обществено осигуряване на база отчетни данни към 31 юли показват, че в края на годината ще са налице достатъчно средства за обезпечаване на увеличените разходи на фонда.
Членовете на НСТС постигнаха единодушна подкрепа по Проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2020 г.
В трета точка от дневния ред на извънредното заседание на НСТС социалните партньори обсъдиха проект на Постановление на Министерския съвет за допълнение на Наредбата за заплатите на служителите в държавната администрация.
Предложените в проекта промени, договорени в Коалиционния съвет и одобрени от правителството, са част от социално-икономическите мерки за преодоляване на последиците от епидемичната криза. Предлага се увеличение с 30 на сто на разходите за персонал на администрации, които са натоварени с дейности по овладяване на пандемията и последствията от COVID-19, както и на администрации със служители „на първа линия“, чиито задължения включват обслужване и контрол „на терен“, с пряк контакт с други лица. Визират се администрации, в които основните заплати на служителите са по-ниски в сравнение с други държавни институции, в дисонанс с обема на отговорностите им и прекия риск за здравето.
Предвижда се увеличението на основните месечни заплати на служителите в съответните администрации – с не повече от 30 на сто от досегашния размер, да влезе в сила от 1 август 2020 г.
Социалните партньори не постигнаха единодушна подкрепа по Проекта на Постановление на Министерския съвет за допълнение на Наредбата за заплатите на служителите в държавната администрация. От работодателските организации АИКБ и БСК не подкрепят, а КРИБ и ССИ подкрепят по принцип, като дават препоръка за допълване на мотивите и предоставяне от страна на вносителите на ясни финансови разчети. От синдикалните организации – КНСБ и КТ „Подкрепа“ подкрепят проекта на ПМС, като дават конкретни бележки и предложения.