Днес в Министерския съвет бе подписан договор за закупуването на 35 електрически мотрисни влака. Това е най-голямата поръчка, извършвана през последните двадесет години, и представлява най-значимата финансова инвестиция в нов подвижен състав за страната, съобщи Гроздан Караджов, министър на транспорта и съобщенията, който подписа споразумението.
Мотрисите ще имат шест вагона и 351 места – 51 от тях в първа класа и 301 във втора. Чрез тази инвестиция целим да задоволим близо две трети от нуждите на България от нов транспорт, за да направим железопътния транспорт по-привлекателен и да осигурим по-голямо удобство и сигурност на гражданите, уточни министър Караджов. Планира се първите 12 влака да пристигнат до август 2025 г., добави той и отбеляза, че три месеца по-рано такова финансиране изглеждаше невъзможно, но екипът в транспортното министерство успя да го осъществи.
Изпълнител на проекта е консорциумът „Булему“, в който е включена и френската компания „Алстом“. Тази инвестиция е част от инициативите по Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ) и е на стойност над 1 милиард лева.
Започнахме да „хващаме последния влак“, за да не пропуснем ресурси по Плана за възстановяване и устойчивост и да осигурим необходимото финансиране за придобиването на 35 влака, 12 от които ще се финансират по плана, заяви премиерът Росен Желязков. Той подчерта, че предстои значителна работа, тъй като отговорността днес е на операционните възможности на институциите и организационния капацитет на администрацията. Според премиера, Министерството на транспорта е показало, че разполага с необходимите способности. Той акцентира на предстоящите предизвикателства, свързани с бенефициентите, преструктурирането на БДЖ, осигуряване на нужния ремонтен капацитет и навременната доставка на влаковете, тъй като сроковете са наложителни.
Габриел Станчу, изпълнителен директор на „Алстом“, сподели при подписването, че това е важен договор за 35 мотриси, с 15 години поддръжка и опция за удължаване до 40 години. Проектът е от съществено значение както за България, така и за компанията, тъй като осигурява устойчиво свързване. „Алстом“ оперира в Европа от 35 години и е продала 4000 влака от този успешен модел, отбеляза Станчу. Влаковете осигуряват комфорт и допринасят за намаляване на въглеродните емисии, което е важно за опазването на околната среда. Ние сме активни на българския пазар, участваме в множество проекти и ще продължим да разширяваме дейността си в България, увери изпълнителният директор.




