Емил Стоянов е евродепутат от 2009 до 2012 година. Пълноправен член на Комисията по култура и медии в Европейския парламент. Основател на телевизия Европа – първата българска новинарска телевизия. Управлява успешно телевизията 15 години, след което през 2017г. продава акциите си и се оттегля от ръководството й.
В момента Емил Стоянов е издател на Дебати.БГ.
От една година ни плашат, че ще дойде служебно правителство и властта ще бъде в ръцете само на един човек – президента Румен Радев.
Тази мантра стана устойчива след започването на многолюдните протести миналото лято, когато оставката на правителството на Борисов изглеждаше много вероятна. По различни причини протестите не успяха, но заплахата, че ще дойде служебно правителство и ще стане много страшно продължи и след тях. По ирония на съдбата служебното правителство наистина се случи. Но не поради преждевременното падане на Борисов, а поради невъзможността след изборите през април да се състави редовно правителство.
И така през май президентът Румен Радев, точно както го задължава конституцията, назначи служебно правителство. Това правителство започна да работи енергично и след изборите ще му даваме оценки. Вероятно ще има добри решения и някои не съвсем добри. Вероятно някои министри ще бъдат успешни, а някои не съвсем успешни. Впрочем кой може да каже, че редовните правителства имат само добри министри и взимат само правилни решения? Достатъчно е да припомним за Дани Кирилов или за „пропуснатите“ 700 млн. от хазарт.
Относно политическата легитимност на служебното правителство, то тя е респектираща, защото то носи легитимността на президента, който го назначава. Припомням, че Радев беше избран с около 2 млн. гласа, а последното правителство на Борисов беше избрано с парламентарно мнозинство (ГЕРБ и Обединени патриоти), зад което имаше около 1,5 млн. гласа.
Що се отнася до това, че няма да има парламент който да контролира правителството, ще отбележа, че нашата конституция е направена така, че никой парламент до сега не е успявал ефективно да контролира правителството и особено премиера. А при последния парламент и правителство това беше доведено до такава крайност, че премиерът откровено показваше презрението си към парламента, при това не без известно основания.
Но да се върнем към служебното правителство. То има уникалната възможност да бъде съставено от експерти, защото не зависи от безкрайните партийни квоти и пазарлъци. Освен това в рамките на няколко месеца, но и само в рамите на съществуващите закони, то може да извърши огромни и радикални промени, с които редовните правителства биха се затруднили. Пак поради безкрайни маждупартийни съображения. Позволявам си да припомня, че служебното правителство на президента Петър Стоянов, оглавявано от Стефан Софиянски, подаде молбата на България за членство в НАТО и въведе валутния борд – две действия, които очертаха пътя на България за следващите десетилетия.
В крайна сметка служебното правителство може да направи и честни избори, защото то не е излъчено от партии и няма да има партиен интерес, който да защитава на изборите.
Изобщо служебното правителство е много добро решение на нашата конституция преди избори и вероятно това ще се види по резултата на самите избори. Защото съгласете се, че има нещо перверзно в това управляващата партия сама да си организира изборите. Особено у нас.
В този смисъл си заслужава един следващ парламент да се замисли, дали да не промени конституцията, така че преди всички парламентарни избори (но само парламентарни) да има служебно правителство. По този начин българските граждани ще имат възможност първо – да получат информация за отминалото управление, и второ – да получат едни по-честно организирани избори.