Това лято село Момчиловци, сгушено във високите склонове на Родопите в България, бе домакин да стотици китайски туристи, които посетиха Третия българо-китайски фестивал на киселото мляко.
Китайски символи, пръснати из цялото село, насочваха посетителите към лекциите, на които бяха изтъкнати ползите от киселото мляко, както и към местата за дегустации.
Децата повтаряха „Ni Hao” („здравей”) и раздаваха брошурите на фестивала и карти на България.
През втория ден от фестивала се състоя конкурс за красота „Кралица на киселото мляко”.
„Има две неща, които китайците знаят за България – киселото мляко и розовото масло”, каза Лей Лин от Шанхай.
В Момчиловци често има посетители от Китай, тъй като през 2009г. една китайска фирма отвори врати там, за да произвежда кисело мляко, използвайки българската бактерия.
Оказва се, че българското кисело мляко придобило своята популярност особено много след скандала със замърсеното мляко на прах в Китай през 2008г..
С лозунга „Чудотворната тайна на селото, в което хората живеят дълъг живот – Момчиловци”, продажбите за миналата година възлизат на над 765 млн. евро.
Местните българи казват, че броят на китайските туристи се е увеличил за последните години.
Но с едва 18 500 китайски посетители за миналата година, България сериозно изостава от европейските държави по привличане на посетители от азиатската държава.
Директните полети между двете държави към момента са само мечта. Но надеждата не умира.