Индия в 21-ви век – страна на иновации и забавяне. В Бангалор (Южна Индия) технологичните иноватори се сблъскват с дълбоки ями по пътищата и липса на достъп до чиста вода, поради неадекватната инфраструктура, информира Франс прес.
Въпреки че Р.К. Мисра е съосновател на мобилен стартап, оценен на милиони, той не е защитен от ужасния трафик.
Пътуването от дома до офиса отнема до два часа в час пик. Заради задръстванията, той вече организира срещите си в интервала между обед и ранния следобед, за да ги избегне.
„Ситуацията е катастрофална“, споделя той. „Наистина е невъзможно да се планира деня ми“.
С население от 12 милиона, в Бангалор се намират много компании, включително големи имена като „Гугъл“ (Google) и „Майкрософт“ (Microsoft), които го наричат столица на индийската Силициева долина.
Много от тях са се настанили в района на Външния околовръстен път, известен със зелените площи и модерен бизнес климат, където работят над милион служители.
Обаче, пътната инфраструктура е в окаяно състояние, с дупки, оскъдна питейна вода при летни температури от 50 градуса по Целзий и редовни наводнения по време на мусони.
Достатъчно е!
Бангалор заема третото място сред най-задръстените градове в света, според изследване на „ТомТом“ (TomTom).
Поради това, през септември, главният изпълнителен директор на логистичната компания „БлекБък“ (BlackBuck) заяви „достатъчно“ и обяви намерението си да се премести.
В социалните мрежи, Раджеш Ябаджи сподели, че „пътуването до офиса на колегите му вече отнема над час и половина“ по лоши пътища, „пълни с дупки и прах, които никой не ремонтира“.
Неговото мнение предизвика широка реакция.
„Чужденец ме попита: „Защо пътищата са в такова лошо състояние и защо са задръстени с отпадъци? Не получават ли подкрепа от правителството?““, добавя Киран Мазумдар-Шоу, ръководител на биофармацевтичната компания „Биокон“ (Biocon).
Под натиска на обществото, министър-председателят на щата Карнатака, чиято столица е Бангалор, Сидарамаiah пое ангажимент да „подобри трафика и да улесни живота на жителите“.
Неговият заместник, Д.К. Шивакумар, определи ситуацията като „конспирация“. „Всеки ден ремонтираме 1000 дупки“, заяви началото на септември.
„Необходимо е спешно разрешение на проблема“, потвърди Б.С. Прахлад, директор на местния орган, отговорен за управлението на пътния трафик. „Ако не, всичко ще се разруши“.
Манас Дас, ръководител на бизнес асоциация, изрази загриженост. Някои компании обмислят преместяване. „Те искат адекватна инфраструктура. В момента такова няма“, подчерта той.
Хиперрастеж
Като бивш финансов директор на индийския ИТ гигант „Инфосис“ (Infosys), 67-годишният Т.В. Мохандас Пай спомня времената, когато е обикалял с колело „своя“ град.
„Носталгията е красиво чувство. Но не можеш да се върнеш назад“, признава той.
Екологът Харини Нагендра е на мнение, че Бангалор е нараснал твърде бързо след появата на ИТ аутсорсинг компаниите през 90-те години на миналия век, насочени към глобалния пазар.
Според данни от Карнатака, износът на тези услуги се е увеличил четворно между 2014 и 2024 г., достигайки 46 милиарда долара.
„Имаме наводнения, защото водата няма къде да се оттича, и суши, защото не попива в земята“, казва Нагендра. „Населението страда от замърсяване и прах“.
Проблемите с питейната вода също нараства.
Според проучване на местния изследователски център за околна среда (WELL), половината от водоснабдяването на населеното място зависи от подземни води, които пресъхват при високи летни температури.
И климатичните промени само ще усложнят ситуацията.
Въпреки всичко, Т.В. Мохандас Пай не е избледнял в надеждата. „Бъдещето е обещаващо, но изисква усилия“, прогнозира той. „Страдаме от дефицит на решения след огромен растеж, защото Индия знае как да се справя с бедността, но не и с просперитета“.




