Втори мост на Дунав при Русе
Снимка: БНТ

Европейската комисия даде зелена светлина за финансиране на предпроектно проучване за нов мост над Дунав при Русе-Гюргево в размер на 6,9 млн. евро, съобщават от министерството на транспорта и съобщенията.

Общият бюджет на проекта е 13,7 млн. евро, а остатъкът от средствата ще се осигури от бюджетите на двете държави.

Предстои най-късно до средата на годината България и Румъния да подпишат споразумение с Европейската изпълнителна агенция за климат, инфраструктура и околна среда за предоставяне на финансирането.

До 2026 г. трябва да са изяснени техническите, финансови, правни и екологични параметри на проекта за ново съоръжение.

Предвижда се мостът да бъде комбиниран – пътен и железопътен, с дължина около 2 км.

Проектът обхваща и изграждане на свързващата инфраструктура в участък от 15 км на територията на всяка от страните. Мостът ще има и директна връзка с изграждащата се в момента автомагистралата „Русе – Велико Търново“.

България и Румъния подадоха през септември 2023 г. съвместното предложение за финансиране от Механизма за свързване на Европа.

На база на резултатите от предпроектното проучване, ще се вземе решение за локацията и начина на финансиране на инфраструктурното съоръжение.

Първият мост над Дунав между България и Румъния е построен преди 70 години (1954 г.), а вторият – през 2013 г.

От тогава до днес трафикът между двете държави се е увеличил десетократно. С оглед бъдещото възстановяване на Украйна се очаква потокът от товари по направлението „север – юг“ да нарасне още повече, което прави проекта стратегически важен за целия регион, посочват от министерството на транспорта и съобщенията.

Данните показват, че от началото на 2023 година трафикът между България и Румъния се е увеличил с 20 процента, което се дължи най-вече на летния сезон и притока на румънски туристи у нас.

Не намаляват и тировете, като средно за денонощие в двете посоки преминават по 1300 камиона.

Втори мост в региона ще облекчи трафика, смятат шофьорите, които преминават през участъка.

От Българо-румънската търговска камара съобщават, че от началото на 2023 година преминалите камиони са с 30 000 повече, а колите даже двойно повече.

Шофьорите имат и алтернатива – фериботът, който излиза скъпо, но алтернативата е да се мине през Силистра, което пък забавя придвижването, тъй като маршрутът обикаля.

Настоящият мост е построен през 1954 г. и има само по една лента в двете посоки. Въпреки че има и жп-линия, съоръжението вече е остаряло и не може да поеме тежкия трафик.

Очакванията са новият мост да бъде изграден по модерна технология и да бъде минимум с четири платна и жп линия.

От години се чака и стартът на фериботната връзка Русе – Гюргево.

От българска страна всички подготвителни дейности, от които зависи пускането в експлоатация, са приключили още през лятото на миналата година.

Очаква се решение на правителството на Румъния за откриване на новия граничен пункт. Това ще даде формална възможност пунктът да заработи.

Още новини от деня – четете тук

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук