часовото време

Министрите на транспорта в ЕС заявиха в понеделник, че предложението на Еврокомисията за премахване на лятното и зимното часово време през 2019 г. не е реалистично и че разногласията остават за това как да се приложи тази идея.

Министрите изтъкнаха предизвикателствата, свързани с прилагането на предложението, което ще доведе до края на ежегодния ритуал за преместване на стрелките на часовниците през пролетта и през есента.

„Ако се стремим да направим това през 2019 г., както предполага Комисията, това няма да бъде подкрепено от мнозинството от държавите-членки“, каза австрийският министър на транспорта Норберт Хофер в началото на неформалната среща на колегите му от ЕС в Грац, Австрия.

Председателят на Европейската комисия Жан-Клод Юнкер, чийто мандат ще приключи следващата пролет, обяви предложението през август.

Планът, разглеждан като опит за демонстриране на Комисията, че е в състояние да реагира на тревогите на гражданите, дойде след онлайн консултация, която доведе до около 4,6 милиона отговора.

Но предложението може да доведе до усложнения ако съседни държави направят различен избор на какво време „да заковат“ часовниците си – на зимно или на лятно.

„Трябва да внимаваме и да не се свършим с бъркотия от часови зони“ в цяла Европа, каза Хофер в понеделник.

Хофер каза, че Австрия е предложила 2021 г. като начална дата за промяната, което било посрещнато с „широко съгласие“.

Комисарят по транспорта Виолета Булк заяви, че се надява държавите-членки да постигнат обща позиция преди официалната среща на министрите на транспорта, насрочена за началото на декември.

Хофер каза, че въпреки че повечето държави-членки са постигнали съгласие относно принципа за прекратяване на практиката и че Австрия би искала да го направи „възможно най-скоро“, 2019 ще бъде твърде амбициозно като краен срок.

„В някои области ще е необходима техническа подготовка … например авиационната индустрия ни казва, че се нуждаят от поне 18 месеца за подготовка“, каза Хофер, като по-късно обясни, че това се дължи на възможното въздействие на промените в часовата зона върху слотовете за кацане на авиокомпании, които вече са договорени.

Той каза, че в компютърния бизнес също ще е необходимо време, за да обновяват операционните системи.

Докато няколко министри изразиха ентусиазъм за прекратяване на практиката, други изразиха по-предпазливо внимание.

„Нуждаем се от задълбочен обществен дебат за това … все още не сме имали такова нещо, така че се нуждаем от повече време, за да получим датската позиция по въпроса“, каза министърът на транспорта на Дания Оле Бирк Олесен.

Хофер каза, че по време на срещата три страни са изразили скептицизъм по въпроса: Полша, Швеция и Великобритания.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук