Европейският съюз постигна сделка в четвъртък относно закон за ефективна забрана на продажбата на нови бензинови и дизелови автомобили от 2035 г., целящ да ускори преминаването към електрически превозни средства и да се бори с изменението на климата. Законът е първият, финализиран от новите политики на ЕС, предназначени да постигнат целите на блока за намаляване на емисиите на парникови газове.
Преговарящите от страните от ЕС , Европейския парламент и Европейската комисия, се съгласиха, че производителите на автомобили трябва да постигнат 100% намаление на емисиите на CO2 до 2035 г., което прави невъзможно продажбата на нови превозни средства, задвижвани с изкопаеми горива.
„Тази сделка е добра новина за шофьорите на автомобили. Новите автомобили с нулеви емисии ще станат по-евтини, което ще ги направи по-достъпни за всички“, каза водещият преговарящ на парламента Ян Хуитема.
Ръководителят на ЕС по политиката за климата Франс Тимерманс каза, че споразумението изпраща силен сигнал към индустрията и потребителите.
Сделката също така включва 55% намаление на емисиите на CO2 за нови автомобили, продадени от 2030 г. спрямо нивата от 2021 г., Това е много по-високо от съществуващата цел от 37,5% намаление дотогава. Новите ванове трябва да отговарят на 100% намаление на CO2 до 2035 г. и 50% намаление до 2030 г. в сравнение с нивата от 2021 г.
Заради увеличения натиск върху производителите на автомобили много от тях обявиха инвестиции в изработката на електрически модели. Тази седмица шефът на Volkswagen Томас Шефер каза, че от 2033 г. марката ще произвежда само електрически автомобили в Европа.
Все пак законът на ЕС срещна известна съпротива, когато беше предложен през юли 2021 г. Европейската асоциация на автомобилната индустрия ACEA предупреди да не се забранява конкретна технология и призова двигателите с вътрешно горене и водородните превозни средства да играят роля в прехода към нисковъглеродни емисии.
Преговарящите се споразумяха в четвъртък, че ЕС ще изготви предложение за това как колите, работещи с „CO2 неутрални горива“, могат да се продават след 2035 г.
Брюксел търси споразумения по още два закона от пакета навреме за преговорите за климата на ООН през ноември, в опит да покаже, че въпреки задаващата се рецесия и растящите цени на енергията, блокът продължава напред с целите си в областта на климата.
Още новини от Европа – четете тук