София е един от градовете с най-добре електрифициран градски транспорт, заяви европейският комисар по въпросите на околната среда, океаните и рибарството Виргиниюс Синкявичюс.
Той даде брифинг след среща с министър-председателя Николай Денков в Министерския съвет.
Радвам се да видя чудесния напредък в София по отношение на електрифицирането на транспортната система, каза еврокомисарят. Това е добър напредък и се отразява много добре на чистотата на въздуха, допълни той, цитиран от БТА.
Резултатите на България по отношение на качеството на въздуха се подобряват, заяви от своя страна премиерът Николай Денков.
Синкявичюс също потвърди напредъка на България за подобряване качеството на въздуха, макар и по думите му да не е постигнато оптимално ниво. Той заяви, че Еврокомисията има възможност да подпомогне България за осъществяването на
зеления преход, а страната ни най-добре знае как той да се случи.
Българският премиер отбеляза, че продължават усилията за затваряне на най-замърсяващите топлофикации или електрически мощности. Общините изпълняват програми за подмяна на отоплителните уреди на твърдо гориво с екологични като например Столичната община и други градове.
Според него, за да направим решителния преход, трябва да си дадем ясна сметка, че за проблемите в Перник и Гълъбово със замърсяванията, трябва да се вземат решителни мерки.
Те или трябва да бъдат затворени, или да бъдат технологично обновени,
за да не замърсяват околната среда, заяви Николай Денков.
По отношение на зеления преход министър-председателят припомни, че България вече е загубила около 200 млн. лв. в края на 2022 г., заради неподготвени териториални планове.
Когато влязохме в министерството на 6 юни тази година, се оказа, че отново трябва да стартираме от нулата по отношение на териториалните планове, защото има определени стъпки, които трябваше да бъдат извървяни, свързани с очакванията на консумация на ток, обясни Денков.
Премиерът припомни, че се е наложило да рестартираме процеса и тези планове да бъдат подготвени в много кратки срокове.
Най-трудната част е да се започнат преговорите по същество с местните общности, синдикатите, за да се види как да се минимизират всички рискове, свързани със социалната цена на зеления преход и също така да се оцени как е най-ефективно да се използват средствата, които са налице и са много значителни – над 1,4 млрд.лв. само по отношение на справедливия преход, заяви Денков.
По думите му въпросът е как да бъде осъществен този плавен преход, при който постепенно да бъдат намалени мощностите, от там и замърсяването и в същото време да бъдат използвани средствата да се защитят хората, които ще бъдат засегнати от тези промени, но и да развием тези региони с новите технологии, които ще ги направят едни от най-модерните региони.
Това може да стане, но само ако наваксаме това закъснение и използваме възможностите на ЕС.
По отношение на завода за батерии, Николай Денков каза, че служебното правителство е прекъснало преговорите с компанията,
която е проявила интерес да инвестира у нас и сега тя ще строи завод в Румъния.
Не сме се отказали от завода за батерии. Има преговори, търсим производители, които, ако успеем да ги убедим, ще дойдат в България да произвеждат батерии. Дали ще успеем, не знам, каза министър-председателят.
Относно наводненията по южното Черноморие премиерът каза, че са стартирали процедурите по оценка на щетите. В момента, в който има резултат, ще обсъдим с ЕК, но има тримесечен срок, така че има време да се реагира, нищо не е изпуснато, каза Денков.
Той допълни, че трябва да се имат предвид правилата – отпускат се средства само, ако щетите са над определена сума. Премиерът допълни, че по отношение на отстраняването на щетите върху инфраструктурата, няма да чакаме ЕК, а ще действаме с национални средства.
Още новини от деня – четете тук