Частният паркинг на Дунав мост при Русе

От 1 януари България е пълноправен член на Шенген, но засега, изглежда, безпроблемното минаване на границата на Дунав мост остава сериозно препятствие. Причината е частният паркинг, който е обект на журналистически разследвания и репортажи и през който са принуждавани да минават товарните камиони, за да платят такса и да изчакат преди да минат границата.

ТВ репортажи показват, че още от първите часове на новата година, за да преминат границата при Русе, шофьорите на товарни камиони първо трябвало да получат номер от частния паркинг и то при условие, че опашка на границата няма.

Нова тв излъчи запис на разговор, проведен на първи януари между шофьор на тир, който пътува от Русе към Румъния, и служител на един от частните паркинги на път за „Дунав мост“. От него става ясно, че водачът е заплашван с полиция, ако не си вземе номерче.

Случаят не е изолиран. В тази ситуация попаднали и други превозвачи в първите три дни на новата година.

В годините преди влизането в Шенген издаването на номер от паркинга се оправдаваше със спазването на реда за преминаването на границата. Редица шофьори още тогава алармираха, че са били принуждавани да минават през паркинга, но години наред властите не предприемаха нищо.

Едва сега, след като проблемът беше оповестен отново, правителството реши да провери организацията на движението на границата край Русе – нещо, което се предполага, че е трябвало да бъде направено преди официалното ни влизане в Шенген.

Тази сутрин стана ясно, че служебния премиер Димитър Главчев е разпоредил да бъдат предприети незабавно мерки за реорганизация на движението за безпроблемното преминаване на границата при Русе, така че да бъдат избегнати всякакви затруднения за трафика и да се прилагат стриктно правилата на Шенген, съобщиха от Министерския съвет.

Съобщава се и че във връзка със сигналите за проблеми при свободното преминаване през Дунав мост – премиерът е провел разговори с министрите на вътрешните работи, транспорта и регионалното развитие, както и с директора на Агенция „Митници“ и областния управител на Русе.

„Защо е необходимо? Нали от първи януари вече е Шенгенска зона и превозното средство преминава свободно? Има заповед на кмета – всички превозни средства трябва да се регистрират във виртуалната опашка. При условие, че в момента няма трафик“, заяви пред Нова тв Иво Йорданов, представител на фирма-превозвач.

„Обадих се в Автомобилна администрация, а те даже не знаят за какво става въпрос. В четвъртък говорих с „Гранична полиция“ в Русе и човекът обясни, че те нямат отношение към това дали някой стои някъде си извън зоната“, обясни Йорданов.

От Министерство на транспорта заявиха, че нямат правомощия за организацията и че целта на виртуалната опашка е да помага на шофьорите, а не да им пречи, са обяснили пред Нова телевизия оттам.

От Регионалното министерство са прехвърлили въпроса към Община Русе, тъй като „Тир паркинг Русе“ е в урбанизираната територия на града и се стопанисва от нея. Законът за пътищата регламентира, че на територията на населено място организацията на движението се извършва от съответната община“, посочили в позиция от ведомството.

От екипа на кмета на Русе отговорили, че коментар по темата местната власт ще направи в понеделник.

В края на март миналата година стана ясно, че Комисията за защита на конкуренцията проверява паркинга за злоупотреба с монополно положение. Към момента няма произнасяне по случая. Стана ясно, че комисията е била сезирана още през лятото на 2023 година от румънския евродепутат Влад Георге. В сигнала се посочва, че се прилагат двойни стандарти – за българските превозвачи таксата за паркинга е 15 лв., а за чуждестранните – 50 лв.

Освен, че строи и управлява паркинга за близо 600 превозни средства, „Тир Паркинг Русе“ ООД създава и оперира система за контрол на трафика, наречена „виртуална опашка“. За да бъдат допуснати да пресекат границата, превозвачите трябва да покажат, че са регистрирани в системата – нещо което се случва лесно за клиентите на „Тир паркинг Русе“, показва разследване на Антикорупционния фонд, което е направено още през 2023 година.

Собствениците на конкурентни фирми на „Тир паркинг Русе“ разказват, че техните чуждестранни клиенти срещат огромни трудности да се регистрират. В допълнение, кадри на АКФ от юни 2023 година показват как служители на „Тир паркинг Русе“ ООД, облечени в светлоотразителни облекла, спират шофьори на тежкотоварни автомобили преди отбивката за паркинга на фирмата и преди ГКПП Русе и ги насочват към паркинга.

В близост до служителите на „Тир паркинг Русе“ ООД, застанали на входа на граничния пункт, ясно се вижда патрулен автомобил на МВР, факт който потенциално затвърждава внушението за задължителност, както и внушението, че служителите на паркинга са полицаи или други държавни служители, осъществяващи граничен контрол.

След като Турция и Гърция ни порицаха за хаоса на границите, НАП и ДАНС започват проверки на буферните паркинги

„Макар номинално престоят с „Тир паркинг Русе“ да не е задължителен, в действителност превозвачите, и особено чуждестранните превозвачи, биват принуждават да го ползват чрез сугестиране и административни спънки“, коментира тогава директорът на АКФ Бойко Станкушев. „По подобие на модела Капитан Андреево и тук виждаме как частна фирма осъществява дейности от компетенцията на държавата и как тази порочна практика създава неравнопоставеност между операторите на паркинги. Най-притеснителното в този опит за налагане на монопол са фактите, които пораждат съмнения, че всичко това се случва със съдействието на публични институции.“

Община Русе отхвърля обвиненията, че с активната ѝ помощ се създава един частен монополист с аргументите, че е създала свой собствен по-малък паркинг, който дава възможност за избор. Оказва се, обаче, че тръжната процедура за проектиране и строителство (проведена без достатъчно гаранции за оптимални проектантски решения и съотношение цена-качество) е белязана от редица съмнителни обстоятелства.

Сезонът, в който е обявена поръчката, отново е ваканционен – дните около Коледа на 2022 г., а кандидатът, е само един – драгоманската компания “Люник” ЕООД, собственост на Любомир Николаев Лазаров, брат на Анелия Николаева Лазарова, управител и съдружник в „Тир Паркинг Русе“, показва разследването на АКФ.

В допълнение, сателитни и кадастрални данни показват, че големият частен буферен паркинг и малкият общински са построени на съседни парцели и реално функционират като едно съоръжение с общ вход и обща пътна връзка. И в двата случая се касае за незаконни строежи — строителните дейности са започнали преди издаването на необходимите строителни книжа.

„Тир паркинг Русе“ ООД получава влязло в сила разрешение за строеж на 31-ви март 2023 г. , месец след като съоръжението вече е било в голяма степен завършено. Според сателитни данни строителни дейности са започнали още в средата на декември 2022 г, като в периода около Коледа залесеният терен вече се е разчиствал. Към 19-ти февруари бетонът вече е бил положен.

Договорът, с който Община Русе възлага на „Люник“ ЕООД проектирането и строежа на общинското съоръжение е от 5-ти май 2023. Според сателитни данни, теренът вече е бил бетониран месец и половина по-рано.

Липсват официални данни община Русе да оперира и да генерира доходи от т.нар. „малък паркинг“, който е слят с големия, с оператор „Тир Паркинг Русе“.

ДАНС и НАП започнаха проверки след протеста на турски и гръцки превозвачи

Действията на властите дойдоха дни, след като стана ясно, че Турция и Гърция са обвинили страната ни за хаос по границите и че двете държави ще търсят алтернативни маршрути, с които да заобикалят България.

Още тогава беше съобщено, че премиерът Димитър Главчев е разпоредил проверка, за каквато става ясно, че е разпоредена и днес. Заради напрежението по границите премиерът Димитър Главчев е свикал спешна среща в Министерския съвет и е разпоредил проверките, за да бъде изяснена ситуацията в кратки срокове и да бъдат предприети мерки, така че преминаването на границата да се нормализира, съобщиха тогава от правителствената пресслужба.

От прессъобщение на Министерския съвет тогава стана ясно, че на срещата с НАП и ДАНС е било „изтъкнато значението на буферните паркинги за облекчаването на трафика около гранично-пропускателните пунктове“.

Очевидно тези проверки не са довели до нищо и безпроблемното преминаване на границата след влизането ни в Шенген не е решено от правителството. Остават въпросите за това дали държавата не толерира генерирането на печалби от частна фирма, в ущърб на бизнеса и гражданите.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук