Зависимостта на Европа от батерии за електромобили, произвеждани в Китай, е риск за сигурността на доставките и за технологичния суверенитет на континента. Това становище изразява консултантската фирма „Делойт“ (Deloitte) в свой доклад, цитиран от ДПА.
Според „Делойт“, едва 13% от глобалното производство на батерии за електромобили се осъществява в Европа. Почти всички компоненти, обаче, идват от китайски и южнокорейски компании, а единственото европейско предприятие е с много ограничено производство. Докладът посочва, че около 70% от световните батерии са от Китай.
„Делойт“ прогнозира, че приходите от батерии за електромобили в Европа ще скочат от 16 милиарда евро (18,6 милиарда долара) през 2024 г. до 54 милиарда евро до 2030 година.
Без бързо увеличаване на местното производство, пазарът на електромобили рискува да остане зависим от доставчици от Китай и Азия, предупреждават специалистите.
Фирмата подчертава необходимостта Европа да заеме поне 40% от глобалния пазар за производство на батерии, за да играе значима роля. Батериите са най-скъпият компонент на електромобилите, които определят както цената, така и производителността им.
„Делойт“ също така предупреждава, че превъзходството на Азия може да доведе до „регионална монополизация“ на сектора, увеличаваща риска за европейските автомобилостроители да загубят достъп до водещи технологии.
Компанията акцентира и на забавяния или откази за европейски фабрики за батерии, включително неуспеха на шведската „Нортволт“ (Northvolt) в Северна Германия.




