Електромобили
Снимка: pixabay

Европейската комисия обяви, че планира да наложи вносни мита на китайските електромобили от 17 до 38 на сто.

Комисията, която определя общата търговска политика на ЕС, обяви, че новите мита вероятно ще влязат в сила от юли и ще варират спрямо различните производители.

Така например за Би Уай Ди (BYD) е предвидена ставка от 17,4 на сто, за „Джийли“ (Geely) – от 20 на сто, а за Ес Ей Ай Си (SAIC) – от 38,1 на сто.

За други компании, които сътрудничат във воденето от ЕК разследване за получавани незаконните държавни субсидии е предвидено мито от 21 на сто, а за тези, които не сътрудничат – от 38,1 на сто.

Новите мита се налагат, тъй като китайските компании са по-привилегировано положение от конкурентите си, възползвайки се от незаконни държавни субсидии, се посочва в съобщение на ЕК.

Според главния икономист за Европа в „Кепитъл икономикс“ (Capital Economics) Андрю Кънингам, ефектът от налагането на митата ще бъде ограничен в макроикономически план, пише БТА.

През последните 12 месеца в ЕС са били внесени 440 000 електромобила от Китай

на обща стойност 9 милиарда евро, което се равнява на около 4 на сто от разходите за автомобили на европейските домакинства.

Целта на митата не е блокирането на търговията, а ограничаване на бъдещия растеж на вноса на китайски електромобили, посочва експертът.

По думите му решението показва важна промяна в търговската политика на ЕС, който макар и досега да е ползвал подобни мерки по отношение на китайския дъмпинг, не го е правил за такава важна индустрия, а и като цяло не е прибягвал до истински протекционистични мерки като настоящата.

Европейският автомобилен сектор е изключително важен сектор, който трябва да навакса трансформацията и да продължи по този път, посочи министърът на енергетиката на Испания Тереса Рибера.

Очевидно, ако има нарушения в международните търговски правила, ние трябва да подкрепим предложенията на Комисията.

Китайското външно министерство излезе с остра реакция на съобщението на Европейската комисия.

Предложението на ЕК идва на фона на разследване, което Еврокомисията започна миналия септември. То е свързано с огромните субсидии, които правителството в Пекин отпуска на китайските производители на електрически автомобили.

Китайските компании са в по-привилегировано положение от конкурентите си,

възползвайки се от незаконни държавни субсидии, се посочва в съобщение на Еврокомисията.

„Това разследване е типичен случай на протекционизъм. Налагането на митнически тарифи върху вноса на електрически превозни средства от Китай нарушава принципите на пазарната икономика и правилата на международната търговия. То е вредно за икономическите и търговските отношения между Китай и ЕС, за стабилността на световния автомобилен пазар и на веригите за доставка. В крайна сметка ще подкопае собствените интереси на Европа“, заяви Лин Цзиан, говорител на китайското външно министерство.

От своя страна китайският стартъп за производство на електрически автомобили „Нио“ (Nio) обяви днес, че „категорично се противопоставя“ на предложението на Европейската комисия.

„Нио“ го определя като форма на протекционизъм. Китайската компания обаче посочва, че ангажиментът ѝ „към пазара на електрически превозни средства в Европа остава непоколебим“.

Европейската комисия, която определя общата търговска политика на Евросъюза, обяви, че новите мита вероятно ще влязат в сила от юли и ще варират спрямо различните производители.

Така например за Би Уай Ди (BYD) е предвидена ставка от 17,4 на сто, за „Джийли“ (Geely) – от 20 на сто, а за Ес Ей Ай Си (SAIC) – от 38,1 на сто.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук