Почти всеки седми от 10 интернет потребители в Европейския съюз е пазарувал онлайн през 2016г.
Това показват данни на европейската статистическа служба „Евростат”.
Делът на електронните купувачи варира значително в различните държавите членки на ЕС. В Румъния 23% от потребителите пазаруват онлайн, в България – 27%, в Кипър – 39 на сто.
Най-много онлайн купувачи има във Великобритания – 86%, в Швеция – 84 на сто, 82% са в Дания, Германия, Люксембург и Холандия.
Електронните потребители във възрастовата група 16-24 години най-често си избират дрехи и спортни стоки (71% от всичките им поръчки).
За дома най-често онлайн пазаруват по-големите – между 25 и 54 години, а 57% от покупките в интернет на възрастовата група 55-74 години са били свързани с пътувания и ваканции.
ПОКУПКИТЕ В ИНТЕРНЕТ СА СЕ УВЕЛИЧИЛИ
Онлайн пазаруването е много популярно в Европейския съюз. 57% от активното население (16-74 години) са пазарували през интернет през последната година.
Потребителите оценяват удобството да пазаруват по всяко време и от всякъде, да имат достъп до по-широк спектър от продукти, да сравняват цените и да споделят мнението си за стоките с други потребители.
85% от хората на възраст между 16 и 74 години са използвали интернет през 2017г., от тях 68% са си купили нещо онлайн.
Това е увеличение с 18% на поръчките в интернет в сравнение с 2007г.
8 от 10 британци (86%), които са използвали интернет са си купили нещо през последната година, като с това те повеждат класацията на най-активните потребители.
Следват шведите – 84%, датчаните, немците и холандците – 82%.
От друга страна, по-малко от 40% от интернет потребителите са си купили нещо онлайн. Това се наблюдава в Румъния – 23%, България – 27%, Кипър – 39 на сто.
Най-голямо увеличение на електронните купувачи се наблюдава в Чехия, Литва, Испания и Италия.
Според изчисления на експерти онлайн продажбите в световен мащаб през 2020 г. се очаква да достигнат 4 трлн. долара – спрямо 1,6 трлн. долара през 2016 г., като подобни темпове за растеж са заложени и за онлайн търговията в ЕС.
РАЗДЕЛЕНИЕ ПО ПОЛ И ВЪЗРАСТ
Полът, годините, нивото на образование и заетостта са факторите, които влияят на електронната търговия.
Противно на очакванията, мъжете са по-активните купувачи онлайн – 69%, а жените – 66 на сто.
Както вече стана ясно, най-активни са хората в трудоспособна възраст – между 25 и 34 години – 77%.
35 на сто от онлайн купувачите са с високо образование, показват данните на „Евростат”.
КАКВО ОЗНАЧАВАТ ТЕЗИ ДАННИ ЗА БЪЛГАРИЯ
От данните на „Евростат” стана ясно, че повече от една четвърт от българите, които ползват интернет, пазаруват и онлайн.
За последните пет години делът на хората у нас, които пазаруват по Интернет, е нараснал повече от два пъти – от около 10% през 2012 г. – до 27 процента през м.г.
Хората от градовете у нас пазаруват почти двойно повече онлайн от хората в селата.
Най-често българите купуват стоки за дома – 73%. Следват: пътувания или хотелски резервации – 26%, билети за различни събития – 15%, покупка на дрехи или спортни стоки – около 14%, различни видове електронно оборудване – също 14% и др.
Най-малко българите са купували онлайн лекарства, храни и напитки, както и филми и музика – средно между 4-5%.
Българите най-често са се сблъсквали със следните проблеми:
- трудности при намирането на информация относно гаранции и други законови права;
- доставка на погрешни или повредени стоки; крайните разходи са по-високи от посочените (обикновено по-висока цена за доставка, неочаквана такса за транзакция);
- проблеми, свързани с измама (стоките не са получени изобщо, финансови загуби вследствие на злоупотреба с данните от кредитната карта на купувача и др.);
- трудности при подаване на оплакване и искане на обезщетение или получаване на незадоволителен отговор след подадено оплакване.