фейсбук

Анализатори на големи масиви данни, работили като консултанти на предизборната кампания на Доналд Тръмп, са събирали без позволение лични данни от близо 50 милиона потребители на „Фейсбук“ от началото на 2014 г. насам с цел да изработят компютърна програма, прогнозираща как биха гласували на президнетските избори. Анализът на поведението и предпочитанията им е бил използван, за да се изработят и методи как да се повлияе на политическия им избор.

Анализаторите са работили в компанията „Кеймбридж аналитика“, която специализира в анализи на данни. Социалната мрежа „Фейсбук“ прекрати работата си с компанията, което означава, че и SCL не могат да купуват реклами или да имат административен достъп до страници на потребители.

Мора Хейли – главният прокурор на щата Масачузетс, започна разследване, а британската Комисия за информацията даде начало на собствена проверка, включително защото фирмата има клиенти в страната.

За това съобщиха вестниците „Обзървър“, и „Ню Йорк таймс“. Двете издания продължиха с публикации по скандала и в неделя, позовавайки се на бивш служител на „Кеймбридж аналитика“, на документи и партньори на компанията.

„Използвахме „Фейсбук“, за да „ожънем“ милиони профили на хората и да изградим модели, възполващи се от това какво знаем за тях и как да събудим вътрешните им демони. Това бе основата, върху която бе изградена цялата компания“, казва пред „Обзървър“ Крисофър Уайли, съосновател на „Кеймбридж аналитика“. „Аз изработих психооръжието на Стив Банън“, допълва той.

Уайли основава компанията на 24 години и тя твърди, че е изиграла и съществена роля за резултата от референдума за Брекзит, работейки в полза на противниците на членството в ЕС.

През 2014 г. Стивън Банън – един от основните стратези на кампанията на Тръмп, е бил негов шеф, а инвеститор в „Кеймбридж аналитикиа“ е Робърт Мърсър, милиардер и донор на републиканците в САЩ, за когото не се знае много. Идеята им била да съберат големи масиви данни и достъп до социални мрежи, за да изградят във военен дух методология за „информационни операции“ и да ги употребят върху американските избиратели, разказва „Обзървър“.

По това време SCL вече работи за Държавния департамент на САЩ и ухажва Пентагона, а Уайли коментира, че „Това беше откачено. Компанията беше създала психологичеки профили на 230 милиона американци и искат да работят за Пентагона? Това е като Никън на стероиди.“

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук