Висш служител от Военноморските сили на Филипините обяви днес, че руската дизелово-електрическа подводница, забелязана на 28 ноември в Западното Филипинско море (територия, претендирана от Филипините в Южнокитайско море), вероятно е презареждала свои акумулатори или горивни резервоари, съобщава филипинската новинарска агенция ФНА.
По време на пресконференция в базата „Агиналдо“ в Кесон Сити, контраадмирал Рой Винсент Тринидад, говорител на ВМС на Филипините, посочи, че е вероятно подводницата да е била видяна в компанията на буксири и поддържащи кораби.
Подводницата, обозначена като UFA 490 – модернизирана дизел-електрическа подводница от клас „Кило 2“, произведена в Русия – бе забелязана на около 80 морски мили (приблизително 150 км) на запад от нос Калавите, в провинция Западен Миндоро.
Контраадмирал Тринидад съобщи, че руската подводница е била открита от Западното командване на въоръжените сили на Филипините, които използвали свои способи за разузнаване и наблюдение.
„Това наложи да изпратим патрулен самолет и фрегата за визуално потвърждение. Успяхме да осъществим контакт с подводницата и получихме адекватен отговор. Каза, че са стигнали от Кота Кинабалу (Малайзия) за съвместни учения с Кралския малайзийски флот и се насочват към Владивосток,“ допълни той.
В понеделник военните на Филипините съобщиха, че руската подводница е изчакала подходящо време, преди да продължи пътя си към базата във Владивосток.
„Когато подводниците са потопени, метеорологичните условия имат по-малко значение. Вероятно те са били на мястото, за да попълнят гориво, да презаредят батериите си, с оглед на факта, че са дизелово-електрически, или да извършат някакви малки ремонти,“ каза Тринидад.
Междувременно представител на ВМС на Филипините посочи, че за първи път руска подводница е регистрирана в изключителната икономическа зона на страната, което е предизвикало значително безпокойство.
„Не всеки ден забелязвате подводница в собствената си изключителна икономическа зона. Това наложи изпращането на самолет и фрегата за визуална проверка,“ добави той.
Тринидад уточни, че според Конвенцията на ООН по морско право, подводниците или корабите не трябва да искат разрешение от крайбрежната държава при преминаването през нейната ИИЗ.
„Дизелово-електрическата подводница периодично трябва да изплува или да остане на перископна дълбочина, за да зареди батериите си и да набави доставки, включително гориво или да извърши малки ремонти. Това също може да се тълкува като сигнал, че са тук. В настоящата ситуация обаче вероятно става дума за зареждане с гориво и консумативи или за извършване на незначителни ремонти,“ добави той.
(Тази информация се разпространява по споразумение между БТА и ФНА)