Вторият албум на формацията „Орендъ“ е почти готов и ще види бял свят съвсем скоро. Очакваме да излезе в края на пролетта или началото на лятото на тази година, сподели Петър Стоянов в интервю за БТА. Той е основател на групата, която комбинира съвременен метъл с български фолклор.
Идеята за проекта „Орендъ“ се ражда през 2015 г. в рамките на поп рок фестивал в Несебър, където условието за участие е изпълнението на авторска песен на български. Именно тогава е написана първоначалната версия на дебютната песен на групата – „Катерино моме“. Тя получава обновена версия през 2017 г., когато Петър Стоянов с помощта на приятели я записва и качва в YouTube. „Това ми вдъхнови да създам още една песен с мой аранжимент – „Назад, назад, моме Калино“, за да видя какво ще излезе“, разказа той.
Оренда (или орендъ, както е избрано да бъде записвано) е древен символ с духовно значение, присъстващ не само при прабългарите, но и в различни народи по целия свят. „Той олицетворява силата, която носи всяко същество и насърчава стремежа да осъществиш своите мечти и призвание“, обясни основателят на групата. Той добави, че е избрал това име, за да подчертае важността на това да не се отказваме от мечтите си, защото в нас се крие енергията, която ни подтиква напред и да се борим за реализирането им.
Петър Стоянов е вокалист в „Орендъ“, Янислав Митев свири на китара, Любомир Захариев е на клавир, Мануел Малешков е на барабани, а Боил Каранейчев отговаря за баса. Китаристът Георги Хаджиев участва в записите на новия албум, но след това решава да продължи по собствен творчески път. Всички, освен Янислав и мен, са професионални музиканти, уточни Стоянов.
„Стремим се да използваме фолклорната основа на песните и да я комбинираме със съвременен метъл. При новия албум сме се осмелили да експериментираме повече, добавили сме и народни инструменти, а в предишния имахме саксофоново соло. Включваме елементи от различни стилове, но основната ни звукова характеристика остават метъл и народна музика“, разказа той, когато го попитаха как създават музиката си. „Народната музика играе важна роля, заедно с рок и метъл в техните поджанрове, не поставяме ограничения. Имаме влияния от класическата и филмова музика, както и от електронната, фънк и джаз“, добави Петър Стоянов и спомена, че се вдъхновяват от артисти като Nightwish, Avenged Sevenfold, Dream Theater, Myrath, Ghost, Trivium, Слави Трифонов и Ку-ку бенд, Rammstein.
Със своята интерпретация на народни песни през 2020 г. излиза и първият им албум – „Максул“. Всички девет песни са работени и обработвани в продължение на три години. Две от тях са авторски инструментали, а останалите – преработки на любими народни песни на Петър Стоянов. „Аранжименти написвах предимно късно през нощта в стаята си в родния Бургас, докато бях в 12. клас. „Драгиева чешма“ и „Девойко, мари, хубава“ бяха създадени в студентското ми жилище в София, когато не се занимавах с проекти за университета“, сподели той.
Максул е термин, произлизащ от родопския край и може да бъде преведен като собствена реколта. Избрах това име, за да символизирам, че с албума събираме своята „реколта“, резултат от няколко години труд. Исках то да бъде и дума, която не е често срещана в разговорния език, обясни Стоянов.
След „Максул“ последваха две нови песни – „Пустоно лудо и младо“ и „Стари дедо“. Групата избра първата, тъй като е по-позната на аудиторията. Клипът ѝ е анимационен, направен от деца на възраст между 13 и 15 години от курса по кино на „ДемократичноТО училище“. Процесът отнема пет месеца и са снимани 11 234 кадъра, като всички 15 декора и персонажи са изработвани от учениците. В клипа е показан и целият творчески процес. „Повечето клипа акцентира на важността на отговорното използване на сайтове за запознанства в интернет, особено когато комуникираме с непознати“, каза Петър Стоянов. Той подчерта, че учениците са проявили изключителен професионализъм и внимание към детайла, създавайки видеоклип с прекрасно осветление и визия.
За финансирането на записа и клипа на „Пустоно лудо и младо“ групата получи подкрепа от Музикаутор. Първият албум те частично финансират сами, а за втория разчитат основно на лични средства.
Песента „Стари дедо“ беше написана за около месец и половина през декември и януари, сподели създателят на „Орендъ“ и добави, че се захващат с нея след като стана популярна в социалните мрежи. Въпреки това решават да направят по-интересна и разнообразна версия. Стоянов поясни, че сам е създал клипа с помощта на различни платформи за изкуствен интелект, генерирайки изображения и видеа, базирани на снимки на български войници от началото на миналия век. Песента разказва историята на стари овчар от Пирин, който си спомня младините и своите бойни другари – Гоце Делчев и Яне Сандански. „Този персонаж обединява много българи, участвали в революционните движения, които остават забравени и пренебрегнати в следосвобожденското общество. С тази песен и клип почитаме нашите герои“, сподели той.
През 2022 г. „Орендъ“ добавят нов облик на украинската народна песен „Ой на ливадата червена калина“ и стартираха финансова кампания за набиране на средства. „Събрахме скромна сума, която дарихме на СУОБ „Мати Украйна“. Радваме се, че можем да помогнем дори и с малко на украинския народ в борбата му за независимост и суверенитет“, добави Петър Стоянов.
„Смятам, че всеки артист сам трябва да определи посланието на своята музика – нямам против, ако тя е социално ангажирана, със силни послания или просто развлекателна, което също е важен аспект“, каза той, коментирайки дали съвременните български групи трябва да имат по-ясна социална ангажираност. За него е важно артисти, като обществени личности, да имат позиция по важни обществени въпроси. Според него липсата на ясни позиции от музиканти, със страх от загуба на фенове, е показател за това, че изкуството се третира като бизнес, а не като форма на себеизразяване.
Петър Стоянов е убеден, че българските фолклорни мотиви и занапред ще продължат да заемат място в музиката. „Фолклорът е уникална основа, която носим“, каза той. С основна мисия на „Орендъ“ той определи вдъхването на нов живот на народните песни и представянето им пред младата публика по модерен начин.