През първите осем месеца на 2025 година Хърватия е посрещнала 17,2 милиона туристи, които са генерирали 89,8 милиона нощувки. Тези цифри показват ръст от съответно 2% и 0,5% в сравнение с предходната година, съобщи хърватската агенция ХИНА, позовавайки се на министъра на туризма Тончи Главина и директора на Националния туристически съвет Кристян Станичич.
Според първоначалните данни разходите в туристическия сектор също са се увеличили.
Хърватия става целогодишна дестинация
Главина и Станичич подчертаха, че представените данни за туристите и нощувките са предварителни и официалните цифри ще бъдат обявени следващата седмица. Те изразиха удовлетворение от постигнатите резултати, които показват стабилността на Хърватия на туристическите пазари. Отбелязаха, че страната все повече се утвърдява като целогодишна дестинация, с ръст в предсезонния период, въпреки че броят на посетителите през юли и август е по-нисък в сравнение с миналата година.
Главина коментира, че резултатите биха могли да бъдат още по-добри, ако цените бяха по-стабилни, но увери, че туристическият сезон все още продължава и се очаква силен интерес след него.
Той акцентира на факта, че за първи път тази година увеличението в туристическата индустрия е най-забележимо през предсезонния период, което е в съответствие с целите за устойчиво и целогодишно развитие на туризма.
Министърът благодари на всички, ангажирани в туристическия сектор, за техните усилия до момента, особено на тези, които са се приспособили към пазара по отношение на ценообразуването.
Туристическият сектор постига рекорди тази година
Главина съобщи, че в секторите на туризма и хотелиерството през осемте месеца са издадени 310,4 милиона касови бона, което е с 3,6% повече от миналата година. Общата стойност на издадените бонове е нараснала с 9,9%, достигаща 5,9 милиарда евро.
Въпреки че през юли и август Хърватия е била посетена от малко по-малко туристи в сравнение с миналата година, общата стойност на разходите все пак е по-висока.
Тази година издадените касови бонове през юли и август възлизат на 111 милиона, с увеличаване от 2,8% спрямо миналата година, достигащи 3 милиарда евро, което представлява 7% ръст.
При тези темпове, Главина очаква, че до края на 2025 година общите приходи от чуждестранни туристи ще достигнат 15,5 милиарда евро, представляващи ръст от 3,8% в сравнение с 2024 година, според последната прогноза от Хърватската национална банка (HNB).
Той също така подчерта, че заетостта на капацитета за настаняване (в хотели, къмпинги и частни квартири) е по-висока тази година спрямо предходната, и добави, че резултатите от новите законодателни промени относно настаняването стават все по-видими.
Целта е да се ограничи разпространението на частни и нискокачествени места за настаняване. Към 15 август тази година има с около 2000 по-малко легла в частни квартири в сравнение с миналата година, докато хотелските легла са се увеличили с около 1600, а леглата в кемпингите с около 5000.
Според Главина, тези цифри показват, че туризмът се управлява ефективно в съответствие с принципите на устойчивото развитие, съгласно правителствените програми и стратегии.
Той също така заяви, че заплатите в сектора са се увеличили с 90% от 2016 година насам и в момента средната заплата е около 1600 евро.
Намаление на немски, унгарски, чешки, френски и нидерландски туристи, ръст на американците, британците и поляците
Най-значителната група туристи идва от Германия, която представлява около една четвърт от всички нощувки в Хърватия. Според Станичич, тази година се наблюдава „лек спад“ в техния брой.
Сред страните, регистрирали намаление, са и Унгария, Чехия, Франция и Нидерландия, най-вече поради икономически условия и тенденцията техните граждани да пътуват по-малко в Европа и да предпочитат собствените си или съседни страни, като внимават относно цените.
Хърватия също е усетила този тренд, тъй като местните туристи заемат второ място сред всички националности по брой нощувки, пътувайки в страната повече от всякога. Освен това, расте числото на туристите от Словения, Босна и Херцеговина и Сърбия.
Станичич също отбеляза положителната динамика на пазара в САЩ, за който се очаква ръст на туристическите посещения през следващата година, благодарение на преговорите за нови директни полети до Хърватия. Обединеното кралство и Полша също отчитат добри резултати.
(Тази информация се разпространява от БТА по договор с хърватската агенция ХИНА)




