Пристанище Варна съхранява тръбите от спрения в края на 2014 "Южен поток"

Както казва – Шекспир: „Много шум за нищо“- пише в профила си във Фейсбук енергийният експерт Васко Начев, а поводът е спряната под сурдинка държавна поръчка за строителството на българската отсечка от „Турски поток“.

В четвъртък, “Булгартрансгаз съобщи, че спира временно процедурата за разширяване на газопреносната инфраструктура до българо-сръбската граница, част от бъдещото разклонение газопровода на наша територия. Формалният повод е жалба от компанията „Атоменергоремонт“ АД, свързвана с бизнесмена Христо Ковачки. Комисията за защита на конкуренцията( КЗК)  трябва да се произнесе дали жалбата е основателна. Предвид огромния бюджет на процедурата – 2.8 млрд. лева, в хода й неминуемо ще има още жалби, което пък прави почти невъзможен планът на държавата да въведе тръбопровода в експлоатация през 2020 г. „Атоменергоремонт“  не разполага с потенциала да реализира такъв обект“, каза пред БНР в петък (15 декември) Христо Казанджиев от Българския енергиен Форум. „За мен е изключително странно участието на компанията в този конкурс“, допълни той и изрази съмнение, че има „задкулисни мотиви“. Според Каканджиев – това е част от отработен сценарий за забавяне на проекта.

От друга страна, в процес на обсъждане са новите руски санкции, предложени от членове на Конгреса на САЩ. Те могат да попречат на развитието на някои газопроводи, за износ на синьо гориво. Една от мерките на проектозакона забранява финансирането на глобални енергийни проекти, подкрепяни от руското правителство. Според анализатори във Fitch Ratings, това може да забави изграждането на нови експортни връзки, като „Северен поток 2“ на „Газпром“ и европейската част на „Турски поток“.

Друга причина за спирането на българската част на „Турски поток“, която между другото до сега не е обявявана официално от „Газпром“, са постигнатите договорености между Украйна и Русия за транзита на руски газ, пише още във Фейсбук Васко Начев. „Докато нашите хора се напъваха да осигуряват безпрепятствено реализацията на „Турски поток“ през България, договореностите между Русия и Украйна вървят в посока към новото споразумение от 2020“. Според експерта договорката предвижда сигурен годишен транзитен пренос а природен газ към Европа в размер на 60млрд.м3 и допълнителни количества от 30мрлд. м3, в зависимост от форсмажорни обстоятелства, като люта зима и други.  В тази връзка Начев задава логичният въпрос: „Все още ли, нашите фенове (разбирай управляващите) на „Турски поток“ смятат, че е жизненоважно той да се случи на наша територия и дали не трябва очакваните прогнозни печалби да бъдат коригирани?

Както вече сме писали, украинския държавен оператор „Нафтогаз” беше завел дело срещу „Газпром“ за компенсации в размер на 12 млрд. щатски долара. Причината – че след построяването на тръбпоровода, транзитът през територията на Украйна ще спре. Сега, очевидно „Нафтогаз” и „Газпром“ са уредили отношенията си. Припомняме, че със връзка със строителството на „Турски поток“, чието цел е също да заобиколи Украйна – нашите управляващи (леви и привидно десни) коригираха спешно енергийната стратегия на страната и изчислиха бюджета на проекта в размер на впечатляващите 2.8 млрд. лв.

Борисов прави инспеция на тръбите за Южен Поток през 2014

Преди „Турски поток“ друг руски проект за пренос на газ през наша територия отиде в историята – „Южен поток“. Причината тогава беше, че финансиращите банки се оттеглиха, тъй като газпроводът на отговаряше на изискванията на „Третия енергиен пакет“ на ЕС, гарантиращ енергийната независимост на страните членки.

 

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук