Иран обяви днес нова ценова категория за субсидирания бензин в страната, опитвайки се да се справи с рязко увеличаващите се разходи след поскъпването през 2019 г., когато избухнаха масови протести и последваха репресии, довели до смъртта на над 300 души, съобщава АП.
Достъпният бензин от десетилетия се смята за основно право в Иран – привеждайки в действие протести още от 1964 г., когато увеличените разходи наложили използването на военни превозни средства на улиците заради стачкуващите таксиметрови шофьори.
Иранската теокрация в момента е под засилен натиск поради бързото обезценяване на риала и икономическите санкции, наложени заради ядрената програма на Техеран.
Тези обстоятелства правят поддържането на едни от най-ниските цени на бензина в света – само няколко цента за литър – изключително трудно. Въпреки това, непостоянният подход на правителството към увеличаването на цените вероятно предполага, че искат да избегнат сблъсъци с изтощеното общество след 12-дневната война, започната от Израел срещу страната през юни.
Новата система, въвведена днес, добавя трето ценово ниво към дълго съществуващия субсидирания режим. Преработената схема позволява на шофьорите да получават до 60 литра месечно на субсидирана цена от 15 000 риала за литър, което е 1,25 американски цента, докато следващите 100 литра са на цена 30 000 риала за литър, или 2,5 цента.
Всичко над тези количества влиза в новата ценова категория – 50 000 риала за литър, което се равнява на около 4 цента. Въпреки, че Иран въведе горивни квоти още през 2007 г., търсенето на свръхевтиния бензин все още не е намалено.
Дори и при новата цена, бензинът в Иран остава сред най-евтините в света.
Снощи Иран задържа петролен танкер с 18-членен екипаж в Оманския залив, превозващ шест милиона литра контрабанден нефт, съобщава агенция Фарс.
Това се случи в контекста на напрегнатата геополитическа ситуация, два дни след задържането на петролен танкер от САЩ край венецуелските брегове, отбелязва АФП.




