Много от участващите в експозицията артисти идват от разнообразни държави. С голямо удоволствие заявих пред БТА италианският куратор Алесандро Винчентели, че с тази изложба успяваме да осъществим международен диалог, по време на откритията на „Кой бачка сега! Разкриване на невидимото: труд, несигурност и изкуство“, което се проведе вечерта в галерия „Куб-Топлоцентрала“.
В проекта участват както български, така и чуждестранни автори, сред които Войн Де Войн, Саня Ивекович, Антонио Риело, Пилви Такала и Харун Фароки.
„Тази изложба е важна част от програмата на „Топлоцентрала“, тъй като е част от нашия избор за копродукция тази година. Всяка година галерията прави отворени покани за колеги и експерти, които оценяват проектите, представени в галерията. Тазгодишният проект се фокусира върху ключови теми от нашия живот и се стреми да ги покаже в голям мащаб чрез различни поколения и автори. Каня всички да се потопят в тази изложба, тъй като нейният смисъл идва от многослойността на видеата и текстовете, които можете да чуете и прочетете. Уверена съм, че ще намерите своята точка на свързаност с изложеното”, сподели лидерът на отдел „Визуални изкуства“ в „Топлоцентрала“ Владия Михайлова.
В интервю за БТА, Алесандро Винчентели обясни концепцията на изложбата и посланието, което иска да предаде.
Г-н Винчентели, в предварителната информация за тази експозиция се казва, че тя изучава невидимата, но съществена същност на труда, особено при жените, където трудът остава подценен. Може ли да го поясните?
– Основната концепция е да се насочим вниманието към труда на много хора, които остават подчертани и недооценени – в семейната среда и в творческите сфери. На преден план е трудът на жените в роли като чистачи и домашни помощници. Оттук произтича и необходимостта да оценим емоционалното усилие, което влагат, особено жените, които играят значителна роля. Впечатлен съм от съвременни художници, които се ангажират с теми от феминистко изкуство и разследват подобни проблеми, какъвто е настоящият проект.
Каква възможност Ви предостави изготвянето на тази изложба?
– Проектът ми даде шанс да приложа знанията си и да свържа художници и предишни изложби в контекста на тази тема. Основната идея е, че с напредване на възрастта жените, извършвали невидим труд, ще се нуждаят от грижи, но няма да имат средства за да получат такава помощ. Така фокусът е върху тези хора и вложената емоция. Това е централният смисъл на невидимите работници.
Каква причина Ви накара да реализирате тази изложба точно сега на фона на съвременните глобални проблеми?
– Смятам, че идеята на „несигурната“ изложба се появи след пандемията, като акцентът беше насочен към грижата за невидимите работници, което я направи актуална. Вследствие на пренебрегването и лошото отношение, на което са подложени тези жени, включително младежи, е трудно да намерят стабилна работа, каквато по-ранните поколения са имали. Ето защо в съвремието не съществува сигурност.
Как мислите, че изкуственият интелект (ИИ) влияе на изкуството и на този тип изложби?
– Възможно е да сме на прага на технологичен утопичен момент със ситуацията около ИИ, но наистина вярвам, че ще се получи противоположния ефект. Отдалечаваме се от обсъжданията, които идеализират ИИ като универсално решение. На ИИ не му е дадено да вижда, рисува, пере, чисти или шие. Има много хора, които споделят опасения, че ИИ ще замени работни места – както в изкуството, така и извън него, и ще отстрани традиционните роли. Но това не е вярно. Изкуственият интелект не ще достигне технологична утопия.
Как е повлияла работата Ви в Гърция на настоящата изложба? Обмисляли ли сте да направите експозиция, вдъхновена от работата си на остров Егина?
Проектите ми в Гърция се фокусират върху климатичните проблеми и ресурсите на водата. Там изследвам теми, които разработвахме дълго време и, всъщност, те послужиха за основа на филм, вместо на изложба. С колегите си работихме заедно над филм, целящ да проучва климатичната криза и наводненията в Гърция.
Алесандро Винчентели е международен куратор и продуцент, който работи в Обединеното кралство и Атина, Гърция. Той е бивш куратор на изложби и изследвания в BALTIC Centre for Contemporary Art, Гейтсхед, Великобритания, където е работил 16 години. След преместването си на остров Егина през 2021 г., Винчентели участва в колективния интердисциплинарен проект Vessel, който функционира като нестопанска организация за съвременно изкуство (www.vessel aegina.com). Vessel развива редица проекти, които ще бъдат осъществени през 2025 г. в Атина и Егина, с основен акцент върху екологични теми, свързани с управлението на водните ресурси и пластмасовите отпадъци.