Британската нискотарифна авиокомпания „ИзиДжет“ (EasyJet) стана първата в света, която внедрява иновационен метод за олекотено боядисване на самолетите, с цел намаляване на разхода на гориво, съобщава ДПА.
Авиокомпанията експериментира с нова техника, която редуцира слоя на боята, използвана за нанасяне на характерната оранжево-бяла ливрея на самолетите.
Тази система осигурява „относително малко“ намаление на теглото от 27 килограма на самолет, но е част от „много стъпки“, които целят да направят въздухоплавателните средства по-леки, което от своя страна понижава горивната консумация и води до спад на въглеродните емисии.
Методът, разработен с помощта на международната фирма „Манкиуич авиейшън коутингс“ (Mankiewicz Aviation Coatings), която предлага специализирани решения за високоефективни покрития, е приложен досега на 38 самолета от флота на „ИзиДжет“.
Според прогнозите на компанията, тези действия би трябвало да доведат до намаляване на горивните разходи с до 1296 тона годишно, след като ремонтирането на целия флот приключи до 2030 г.
„ИзиДжет“ постоянно търси иновации и решения, за да минимизира влиянието на своите операции. Въпреки че това е част от по-широка стратегия, използването на нова лека боя, в партньорство с „Манкиуич авиейшън коутингс“, подчертава как ние анализираме всяка наша дейност“, коментира Лахиру Ранасингхе, директор по устойчиво развитие на авиокомпанията.
През 2022 г. „ИзиДжет“ постави за цел да намали с 35% въглеродните емисии на пътник за километър до 2035 г., въз основа на данни от 2019 г.
Компанията също така заяви, че вече е постигнала 5% подобрение, главно благодарение на използването на по-ефективни самолети.
От сряда във Великобритания и ЕС влязоха в сила нови разпоредби, които задължават доставчиците на авиационно гориво за европейските летища да осигурят минимум 2% устойчиво авиационно гориво (SAF) от общия обем на горивото, използвано за полети до 2025 г.
Тази стойност ще нараства всяка година, като се очаква да достигне 10% през 2030 г. и 22% през 2040 г.
Устойчивото авиационно гориво играе съществена роля в намаляването на въглеродните емисии от авиационния сектор.
То се произвежда от материали като селскостопански отпадъци и използвани готварски масла, което означава, че производственият процес изисква около 70% по-малко въглерод в сравнение с традиционното авиационно гориво.
Великобритания също предложи създаването на нов орган за оптимизиране на маршрутите на полетите.
Специалисти от Министерството на транспорта смятат, че модерните навигационни технологии могат да увеличат ефективността на полетите, като намалят времето за изчакване за кацане на натоварени летища.
Неоптималното използване на въздушното пространство води до повишаване на горивната консумация, въглеродните емисии и времето на полет, посочва „ИзиДжет“ миналата година.
Фирмата описа този проблем като „универсален“ за цяла Европа, но добави, че „най-значителната неефективност“ в полетите се наблюдава именно във Великобритания.