Експерименталната система за събиране на глоби към КАТ, която работи от седмица на ГКПП „Калотина“, ще бъде внедрена на още 8 гранични пункта от утре. Граничните полицаи ще проверяват за задължения по Закона за движение по пътищата всички автомобили, които влизат и излизат от страната. Новият подход обаче предизвика и критики, а омбудсманът Диана Ковачева постави под въпрос законността му, още повече, че изискванията ще важат не само за българите, но и за чуждите шофьори.

„Дейността на КПП-то не се различава от дейностите за проверка на пътя. На ГКПП „Калотина“ се връчват невръчени електронни фишове на водачите и се предявяват претенции за дължими глоби по Закона за движение по пътищата“, посочи Иво Писанов от “Пътна полиция”.

Според решението, шофьорите, на които за първи път се връчват наказателните постановления ще имат право да продължат пътя си и да направят плащане до 14 дни. Водачите, които са с влезли в сила глоби трябва да платят на ПОС терминали на граничните пунктове, в най-близката банка, или да се разделят с книжката и талона на колата. За неплатени глоби ще се проверяват и останалите пасажери в колата. Така всички те ще трябва или да платят, или да се откажат от пътуването.

Законно ли е да ни спират на границата при неплатени глоби?

„Няма никакво съмнение, че всеки, който нарушава правилата на пътя, трябва да плати глобата, която му е наложена за неправомерно поведение. Но е необходимо много внимателно да се следи прилагането на подобна разпоредба“ – заяви омбудсманът Диана Ковачева в предаването „Важното, казано на глас“ по bTV радио.

Коментарът й бе в отговор на въпрос дали се нарушават правата на гражданите с решението, водачите, които имат неплатени глоби към КАТ, да не могат да напускат страната, докато не си платят задължението, като това се отнася и за останалите пасажери в автомобила.

„Упражняването на конституционни права не може да бъде свързано с изпълнението на задължения. Удовлетворяването на надлежно установените публични и частни задължения трябва преди всичко да бъде насочено не към санкциониране на личността на длъжника, а неговото имущество. И в случая е важно да напомним, че конституционното право на свободно придвижване и правото да напуснеш страната, когато решиш, са основни права, включително гарантирани и от правото на Европейския съюз“, категорична бе Ковачева.

„Налаганите ограничения от страна на държавата следва да бъдат съобразени с принципа на пропорционалност на мярката, включително и относно решението за какъв размер глоби ще се прилага разпоредбата. Да не говорим, че ако се сложат ПОС терминали, това означава, че има очакване, че всеки гражданин има дебитна или кредитна карта, за да плати на място. Представете си едно семейство с две деца, с бюджет за почивка, на границата ги спират и половината от парите им отиват да си платят глобата, за да продължат, или да трябва да продължат пеша“, даде пример омбудсманът.

Как можем да платим глобите на границата?

Тези, които имат фишове, ще бъдат отбивани встрани и ще имат 2 часа да платят чрез ПОС терминал, разясниха от МВР.

„Разликата при контрола на всички други места е, че на ГКПП-то има пос-терминално устройство, с което може на място да се заплащат глобите. На пътя, ако шофьорът не си плати глобата, се отнема книжката и той ще трябва да ходи да си я вземе“, уточняват от „пътна полиция“.

Ако пос-терминалното устройство не работи, длъжникът трябва да намери начин да си плати. Глобите могат да се заплатят и по банков път, чрез фирми посредници, с онлайн банкиране и през портала на МВР. В случай, че решат да не плащат глобите, ще им бъдат отнети книжката и талона, а ако колата, която шофират е на тяхно име, тя ще бъде спирана от движение.

Шофьор със 168 глоби опитал да напусне страната при „Калотина“

1928 нередовни шофьори са установени само на „Калотина“ от 3 юни насам. А глобите са за близо 400 хил. лева, от тях обаче само 12 хил. са платени на място, чрез ПОС – терминалите. Вече има и рекорд. Установен е шофьор с наложени 168 глоби, които трябва да плати, за да напусне страната.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук