Една от прогнозите на Бил Гейтс за 2022 г. е свързана с все по-стремглавото навлизане на дигитализацията и технологиите за виртуална реалност (VR). Според бизнесмена и филантроп тенденциите за използване на електронна търговия и упражняване на дистанционна работа ще достигнат до нови върхове през тази година. Същото се отнася и до виртуалната реалност, която навлиза във все повече индустрии и променя облика на дигиталния свят.
Виртуалната реалност е компютърно генерирана среда със сцени и обекти, които изглеждат реални, карайки потребителя да се чувства напълно потопен в заобикалящата го среда. Тя е една от технологиите с най-висок прогнозиран потенциал за растеж, редом с машините за дълбоко обучение и изкуствен интелект.
Иновациите в технологичната сфера са на дневен ред от десетилетия. Големите компании залагат на въвеждането на нови технологии и често се обръщат към опциите за виртуална и добавена реалност. В сферата на игрите и гейминга например използването на VR вече се е превърнало в основен фактор за добро преживяване. Гейминг компаниите работят усилено, за да разработват нови игри, които да са съвместими с последните технологии, и по този начин да предоставят най-доброто на потребителите. Съществуват много примери в тази посока, като предложенията на PlayStation за VR, покер платформата на PokerStars, а дори и ескейп стаи с VR изживяване.
Освен в света на игрите и забавленията, виртуалната реалност навлиза и в сферата на изкуството. Музеи в цял свят отварят вратите си за онлайн посетители, които да се насладят на известни произведения на изкуството от удобството на дома си. VR технологията е приложима и за самите творци, които могат да създават изкуство във виртуалната реалност. VR арт дава ново усещане за пространство на творците в дигиталния свят, както и възможност за един нов по-различен поглед върху изкуството.
Интересът към виртуалната реалност нарасна значително покрай амбициите на големите компании да изградят нов вариант на Интернет или така наречената Метавселена. Като комбинация от виртуални технологии, Метавселената ще донесе по-комплексно изживяване във виртуалния свят, базирано на блокчейн. Потребителите ще имат по-голяма свобода и повече възможности, като например да си купуват имоти във виртуалния свят или да присъстват на виртуални събития.
Отвъд света на забавленията и социалните мрежи, VR е изключително полезен и в медицината, образованието, архитектурата и други важни сфери и направления. В света на медицината и психическото здраве технологията отбелязва значителни постижения при работа с пациенти. Освен това благоприятства подготовката на лекари и медицински персонал чрез интерактивни обучения във виртуална среда.
Значителни плюсове се отбелязват и в архитектурата, където архитекти и дизайнери могат да създават и комуникират лесно своите идеи във виртуална среда. Клиентите могат да бъдат пренесени в триизмерния свят, за да видят работния дизайн още преди той да бъде осъществен. Тази технология е значително по-успешна от създаването на „обикновени“ 3D модели, тъй като позволява на потребителя да се потопи напълно в преживяването и да си създаде много по-ясна и пълна представа за визуализацията. Потапящата среда на VR осигурява много по-точно представяне на мащаба, дълбочината и пространството, което е значително предимство в сравнение с традиционните методи за изобразяване на мащабни модели или анимации.
Един от минусите на VR технологиите, който според специалистите води до забавяне на иначе бързо развиващата се сфера, е в обемистите и неудобни сетове за виртуална реалност.
Дизайнерското студио Gihawoo Design дава решение на този проблем чрез иновативните компактни VR очила, които са вградени в калъф за телефон. Porket VR имат уникален дизайн с носталгична нотка, тъй като наподобяват аудиокасетите от близкото минало. Те не могат да заместят професионалните шлемове и очила, но дават възможност на потребителите да преглеждат съдържание в движение и това ги прави изключително удобни и практични.
И докато виртуалната реалност помага на потребителя да се пренесе някъде другаде и да усети едно цялостно преживяване в дигиталния свят, то добавената реалност надгражда света около нас с дигитално съдържание. Опцията е широко използвана основно в електронната търговия, където купувачът не просто вижда модела на конкретна стока, а може да види как тя ще стои върху него или как ще се вписва в интериора на дома му. За целта се използва камерата на мобилното устройство и специална програма за добавена реалност (AR), която да „пренесе“ конкретния обект от онлайн пространството в реалността. Индустриалният сектор също може да се ползва от предимствата на AR технологията, за да улесни хората в индустрията и да оптимизира процеса на работа.