Ремонтът на центъра в Добрич завърши през 2011 година. Той беше осъществен с европейски средства по Оперативната програма „Регионално развитие“, възлизащи на около 5 милиона лева. Лентата беше прерязана лично от тогавашния министър-председател Бойко Борисов, от министъра на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова и от тогавашния кмет на общината Детелина Николова.
Само няколко месеца по-късно започнаха и проблемите с настилката по централната пешеходна зона. Последваха поредица от ремонти на ремонта до момента, в който не изтече гаранционният период.
Междувременно местната власт се смени, а темата за центъра се използваше за политическите пререкания между бивши и настоящи управляващи, като основната теза е, че плочките са изпочупени заради тежка техника, пише БНР.
Твърдение: Състоянието на центъра на Добрич е такова заради тежката техника, която е допусната върху плочките
На редовното заседание на
Общинския съвет в Добрич
от 21 септември 2021 година председателят на групата на ГЕРБ-СДС в местния парламент Иво Пенчев заявява:
„Ще се разбере истината и тогава тази тема ще спре да се използва политически, както в момента се използва. По същество Общината допусна тежка почистваща техника преди шест години, от преди шест години, да влезе на територията на централна градска част, да влезе в пешеходна зона и съответно да започне процесът по обрушване и нарушаване целостта на плочките“.
Това твърдение многократно е заявявано като причина за състоянието на центъра на града и то винаги от членовете и симпатизантите на политическата партия, управлявала в Добрич по времето на ремонта.
Дали наистина причината за изключително
компрометираното състояние на центъра в Добрич
се дължи на допускането на тежка техника върху плочките проверихме през строителни експерти. Според председателя на Регионалната камара на инженерите в Добрич инж. Янко Радев всяка пешеходна зона трябва да има възможност за достъп на кранове, влекачи, пожарни автомобили и други като една нормална улица.
„В тази зона, особено между читалището, хотел „България“ и градската градина ние имаме около 80 см чакъл и 30-40 см бетон. Значи на тази настилка нашите магистрали в България много могат да завиждат.
Ако основата не е подготвена като хората, няма да чакаме, че това нещо ще се държи. Тук аз съм виждал плочки, лепени грубо казано на кюфтета. Цопва се едно парче разтвор и плочката се натиска отгоре. То това нещо с крак да го натиснеш в ъгълчето ти ще го счупиш. Не е необходимо да минава пожарен автомобил“.
Според инж. Янко Радев проблем при извършването на ремонта е и лошото отводняване на центъра, което
допуска влизане на вода под настилката,
която при замръзване се разширява и това също допринася за нарушаване на целостта на плочките.
Натоварването на пешеходна зона не може да е предвидено само за такова от хора, категоричен е и инженерът по транспортно строителство Пенко Русев.Той категорично отхвърли вероятността тежката техника, допусната в центъра да е причина за разрушаването на настилката.
Учудване предизвиква и фактът, че в самото задание за изготвянето на проект за ремонт на централната пешеходна зона на Добрич от местната власт преди повече от десет години е
заложено изискването настилката да издържа
преминаването на тежка техника. В предмета на обществената поръчка: „Реконструкция на бул. „25-ти Септември“ – пешеходна зона“изрично са записани следните изисквания относно вида на настилката: да бъде устойчива на транспортно натоварване /за епизодично придвижване на пожарни, бърза помощ и почистване/, да има добро повърхностно сцепление и проходимост, да е устойчива на стареене и трайност на заложения цвят, да притежава многократност на употреба при ремонтно-възстановителни работи.
Експертните мнения и документацията на ремонта ясно показват, че е невъзможно за пешеходната зона в Добрич да не е предвидено обслужване на намиращите се в нея жилищни, административни и търговски сгради от специализирана техника. Твърдението, че разрушаването на положената настилка е предизвикано от тежка техника е НЕВЯРНО, то е предпоставено от некачествено изпълнение на проекта.
Още новини от деня – четете тук