На 11,12 и 13 януари следващата година ще се състои официалната церемония, с която Пловдив ще бъде обявен за Европейска столица на културата. Във връзка с това се очаква градът да бъде посетен от около 2 милиона туристи за една година, обяви заместник-директорът на фондация „Пловдив 2019“ Радост Иванова на срещата между бизнеса и местната власт, проведена в Кюстендил. По думите й местата в хотелите за посочените дати са на изчерпване.
В културната програма на Пловдив за следващата година са предвидени над 360 проекта и инициативи с над 500 събития. За фестивала „Опера оупън“, който се провежда през лятото в Античния театър, билетите вече са изчерпани, каза Радост Иванова. Организаторите са подготвили съпътстваща програма с концерти, както и продължение „На бис“ с най-доброто от фестивала през август и септември.
В периода 19 – 21 юли градът отново ще бъде в плен на рока с фестивала „Хилс ъв рок“. Тазгодишното му издание събра над 60 000 души в трите дни на Гребната база в града. Организаторите обещават изпълнители от световна класа и се надяват събитието да привлече още повече любители на рок музиката.
В програмата са още „Пловдив джаз фест“ (през ноември) и танцовият фестивал „Уан денс уийк“, който въпреки името си ще продължи доста по-дълго от една седмица, а именно – от 19 септември до 13 октомври.
Новият фестивал в програмата е с музика от миналия век и се нарича „Лав суинг денс фестивал“. В трите фестивални дни в края на септември ще има уроци по суинг на открито, международни танцови състезания и вечерни забави с музиката от 20-те години на миналия век.
През септември за втори път ще се отбележи и празникът на храната „Mууд фор фууд“ с био- и местни храни, продукти и напитки. Ще има специално меню и работилници на открито. Според организаторите ще има храна за всеки вкус, съчетание на разнообразни рецепти и аромати от всички краища на света.
При очаквания наплив на туристи като основен проблем се очертава дали хотелската база ще бъде достатъчна за всички посетители. От 2014 г., когато градът беше избран за европейска столица на културата досега броят на туристите се е увеличил със 105%, каза Иванова. За първото полугодие на тази година спрямо същия период на миналата ръстът е 37%. Продажбата на билети за български туристи бележи ръст с 41%, а при чуждите – с над една трета.
Посочената тенденция стимулира растежа на строителството на база за настаняване не само в Пловдив, но и в близките селища. В момента в областта има 201 хотела с над 9600 места за настаняване, в които през 2017 г. в тях са пренощували близо половин милион души. В момента се строят още хотели с капацитет около 1000 легла, каза Иванова. Може да се разчита и на още около 500 апартамента, които се дават чрез интернет-платформи за настаняване.
По отношение на инфраструктурата, която също ще бъде поставена на изпитание в годината на културен и туристически бум в Пловдив, кипи усилена дейност. Все още не са довършени някои обекти, в които ще се провеждат събития. Такива са бившето
кино „Космос“ и Епископската базилика. Тече реконструкция на основни булеварди в града, сред които „Марица – Юг“, „Александър Стамболийски“ и части от „Цар Борис III Обединител“. В ход са ремонтите на пространството около Понеделник пазара. Ремонтът в центъра пред сградата на Централната тепърва трябва да започне. Росица Иванова отклони поканата да коментира тези въпроси, тъй като те не зависят от решенията и действията на фондация „Пловдив 2019“. Те са в кръга на компетенциите на общината.