“Баба Меца” се е доказала като голям хит в България от 1930 година насам, когато парният влак се завърна от пенсия, и оттогава пуфти за удоволствието на туристите, които оставят зашеметени от спиращата дъха гледка от София до Черепишкия манастир.
„Тя е супер, харесва ми повече отколкото модерните !”, сподели развълнувания Димитър Кирилов, 12 годишен, който пътуваше с баба си и дядо си на влака „Баба Меца”.
Особена атракция е и луксозният вагон използван от княз Борис III (1918-1943).
„Толкова елегантен и изтънчен”, радваше се 58 годишната Рада Ганчева.
Автентичните дюдюкания, свирки и звуци на парните влакове, се оказват доходоносни за Българските държавни железници (БДЖ), носейки в касата 250,000 евро само за миналата година.
„Дизеловият влак на бившия комунистически диктатор Тодор Живков скоро също ще е на разположение на пътниците”, обеща изпълнителния директор на БДЖ Георги Друмев.
От друга страна, този успех ярко се разминава с тежкото положение на железниците на най-бедната държава в Европейския съюз. Според изследване на консултантска бостънска компания, българските влакове имат най-лошото качество и ниво на безопасност от всички наблюдавани 25 европейски страни.
„Цифрата на българите използващи влакове е намаляла наполовина само в периода между 2000 и 2015-та година, а товарните влакове са една десета от бройката им през 1980 година”, заяви Георги Минчев, част от асоциацията на товарните превози.
Лоша инфраструктура и остарели локомотиви са причина средната скорост на влаковете да е едва 55 км/ч. 440 километровото пътуване от София до Варна отнема осем часа – и това на така наречения „бърз влак”.
„Тръгнахме с 40 минутно закъснение, и докато пристигнем във Варна то вече беше четири часа, като изминахме разстоянието от София до морската ни столица за 12 часа”, възмутено сподели един от редовните пътници Георги Дамянов.
В интернет могат да се намерят ужасяващи истории, относно пътуванията през зимата, когато и достигането до най-близката дестинация може да се превърне в кошмар.
„Железни нерви и доста храна е това от което се нуждаеш, ако искаш да се возиш на влак в България”, споделя недоволството си в социалните мрежи Маргарит Благоев.
БДЖ има дълг от 240 милиона евро, който възпрепятства обновлението и инвестициите. Остаряла инфраструктура и крадци на релси правят случаите на дерайлиране чести, особено на товарни влакове. През декември, товарен влак превозващ газ излезе извън релсите и експлодира, убивайки шест души, ранявайки дузини и унищожавайки малкото село Хитрино.
След като в продължение на години железниците се провалиха в задачата си да набират средства, помощта може би е на път не откъде да е, а от Китай, който търси инфраструктурни проекти в Източна Европа с намерение за големи инвестиции.
Китайските железници смятат да възстановят 130 милиона евро от дълга на БДЖ, и да инвестират 170 милиона евро в нови влакове, според българското Министерство на транспорта. В допълнение към офертата, са предложени и 300 милиона евро за изграждането на нов завод за сглобяване на локомотиви.
Но не всички в България са доволни от възможността.
„Резултатът от тази оферта ще е просто преструктуриране на дълга и нови заеми поради прекалената задлъжнялост на БДЖ”, заяви икономиста Георги Ангелов.
„Проектът ще засили риска от банкрут”, допълни той.