Какви ги върши руската пропаганда у нас година и 4 месеца след началото на агресията в Украйна? Върши си работата. И то с пълна сила.
Наистина, Фейсбук разкара администратора си за България – очевидно платената от Кремъл проруска фирма „Телус“, която редовно блокираше потребители на мрежата заради антивоенни изказвания. Това доста ограничи възможностите на путинофилите в България да манипулират обществото. Но пропагандата потърси и намери нови начини, за да влияе.
Пропагандата в Русия е едно от най-работещите предприятия. Всъщност даже най-работещото, за разлика от руската индустрия. Соловьов, Скабеева, Симонян, Мардан – това са водещи по държавните телевизии, които крещят от екрана опорните си точки, заливат зрителите с потоци от откровени лъжи, готови са да си разкъсат дрехите в кадър, за да угодят на Путин и неговата групировка в Кремъл. В цивилизования свят отдавна не ги вземат насериозно, дори се съмняват в психичното им здраве – не може да говориш такива глупости с такъв ентусиазъм и да не ти хлопа дъската.
Но това е само повърхността – пропаганда за вътрешно ползване, за зомбиране на местната публика. Част от която, впрочем, особено по-възрастната й част, неползваща интернет, продължава да вярва на телевизионните измислици – за нестихващи победи на фронта, за унищожени хиляди хаймарси и леопарди, за неминуемата победа над НАТО.
Руската пропаганда обаче е отделила цяло свое направление за облъчване на българския гражданин, оценяйки народопсихологическата ни специфика, привързаността към „братушките“ и към „добрия социализъм“. И най-вече – възползвайки се от склонността на някои тукашни журналисти и партии да се продават, при това доста евтино.
Фондация за хуманитарни и социални изследвания – София (ФХСИ) публикува новото си проучване на тема: „Руската пропаганда в България онлайн“.
Какво се промени и кои са основните разпространители на пропаганда в България. В „Мрежата“ по БНР социологът Валентин Вълканов -преподавател в НБУ и член е на екипа във ФХСИ – коментира:
Във вътрешнополитически план имаме говорители на Кремълската пропаганда, които са на изключително високи институционални позиции. И те ги използват.“
Пръв в редичката, според Вълканов, е президентът Радев: „Той постоянно повтаря опорки на Кремъл, като тази за въоръжаването на Украйна и помощта, която България ѝ дава. Опорката, че това ще ни вкара във война, е невярна, защото виждаме, че това не се случва вече повече от година. Цяла Европа помага на Украйна и война в Европа няма. Тази опорка е абсолютно празна от съдържание.“
Но произнесената от Радев дума „войнолюбци“ помага на някои от партиите, които също застават зад неговите фалшиви тези – БСП и „Възраждане“ и създадената наскоро „Левицата“, коментира Валентин Вълканов.
Наративът на пропагандата
„Чисто социологически имаме доста добри предпоставки за такъв тип войнстващ популизъм. Имаме няколко кризи, наслагани една върху друга и преди това две години пауза на света, свързана с Covid-19 пандемията. Тези всички фактори предпоставят разклащане в обществото, което 34 години след началото на т.нар. „преход“ не може да намери пътя си. От тук нататък популистки наративи, които се подхранват и от Кремъл, и от наши вътрешни проблеми, много лесно могат да бъдат впрегнати в конкретни наративи – като референдума на „Възраждане“ срещу еврото“, казва Валентин Вълканов.
Медиите и Кремълската пропаганда
Медиите канят „Възраждане“ масово, защото са парламентарно представена партия. Не им задават въпросите, през които ще стане ясно, че „Възраждане“ не казват истината. Оставят ги да си говорят опорките.“
Според Вълканов няма смисъл от празнословно противопоставяне между две гледни точки, когато едната е неистина, манипулация или пропаганда. Това не е алтернативна гледна точка. Истината и фактите не могат да бъдат противопоставяни на лъжата и пропагандата, нито пък да бъдат оставяни да се „бият“ едно с друго за сърцата на публиката. И това е в основата на проблема.
Новото в пропагандата
„В проучванията ни допреди войната имаше конкретна конспиративна логика, която следваше Кремълската пропаганда и тя гласеше нещо такова: имаме един „хегемон кукловод“ в лицето на САЩ и НАТО, които са взаимно заменяеми и те дърпат конците на своите „марионетки“ от ЕС и либералните европейски лидери. Българският политически елит е даже второ ниво марионетки, мачкани от европейските „марионетки“. И ето, появява се „добрата“ Русия, която ще ни извади от тази „либерална тиня“ със своите ценности, традиционализъм, православие, мощ и т.н. Т.е. те въздигат Русия“, обяснява социологът.
Според него промяната напоследък е: първите две фигури – на „хегемона кукловод“ и на „марионетките“ – се събират в една голяма фигура. САЩ и НАТО вече са едно с брюкселските „марионетки“ – това е колективният Запад, „колективното зло“.
„Лошото е, че всички медии цитират официалните говорители на пропагандата – Путин, Лавров, Митрофанова на наш терен. Те не могат да не ги цитират и да се правят, че тези хора не са казали нищо. Това обаче увеличава разпространението на пропаганда и ние наблюдаваме до 20 пъти скокове в различните наративи“, оценява ситуацията Вълканов.
Това е опасно, защото влияе на обществените нагласи, които се проявяват при гласуване. И хората дават вота си на партии, които са разпространители на доказано фалшиви тези.
„За България виждаме опит за разрушаване на демокрацията, разпадане на институции, виждаме все по-често, особено от страна президента Радев, действия, които граничат с конституционните му права“, обобщава Валентин Вълканов.
Кремълската пропаганда у нас няма да спре, докато Путин е на власт. Най-малкото защото от нея в България се изхранват не един и двама продажници, включително цели сайтове, канали, вестници. Дали е от привързаност към идеите на Империята на злото, или от чиста лакомия? Няма голямо значение. И едното, и другото са вредни за България.
Още вътрешнополитически новини – четете тук