Карго полети, пощи, куриери
Снимка: Pixabay

Ето, че отново се задават Коледните празници, а с тях и голямото предпразнично пазаруване. Това означава, че куриерските фирми, които доставят пратки, отново ще са с извънредна натовареност.

Така например водещият доставчик на колетни пратки DHL очаква, че през последния месец от годината само в Германия ще бъдат разпратени над 11 милиона пакета – почти два пъти повече от обичайния брой пратки в страната.

Всичко това означава, че служителите на фирмите доставчици, които доставят пакетите до вратата на клиента, ще са особено силно натоварени. Работата е тежка, но не е добре платена.

Като в Дивия Запад?

Разносвачите на пакети от DHL, Hermes, UPS, DPD, GLS, Fedex и други куриерски фирми в Германия печелят значително по-малко от колегите си в другите сектори на икономиката.

Куриерите на пълен работен ден получават средна брутна заплата от 2719 евро, което е с 20 процента по-малко от средната заплата на другите квалифицирани работници в страната, става ясно от данните на Федералната статистическа служба.

Те са от април 2022 година, но е малко вероятно ситуацията оттогава до днес да се е променила съществено.

Някои сравняват трудовите условия в бранша с тези в Дивия Запад – включително защото големите логистични компании като Amazon или Hermes – обикновено наемат външни фирми за подизпълнители.

А при тях трудовите договори са по-скоро изключение. От големите играчи единствено DHL наема повечето от своите куриери, като им предлага тарифни трудови договори.

При другите куриерски фирми нещата не са така (справедливо) уредени, което се дължи и на това, че много от подизпълнителите нямат работнически съвет – орган, който защитава интересите на работниците и служителите пред ръководството на фирмата.

Така например от синдиката Verdi посочват, че инспекции многократно са разкривали лоши, дори незаконни условия на труд в тези фирми, включително нарушения на закона за минималната работна заплата, на изискванията за здравословен и безопасен труд и други.

По-ниски доходи, нерегламентирано работно време

Разносвачите на пратки често работят при условия, които се отклоняват от приетата норма. По данни на Федералната статистическа служба близо 29% от работещите на пълен работен ден в сектора са назначени със срочни или са наети от фирма за временна заетост.

За сравнение – средно за всички сектори техният дял е 19%. „В сектора на пощенските и куриерските услуги служителите не само работят за малко пари, но често и с нерегламентирано работно време“, допълват от службата.

На почти 60 процента от служителите, разнасящи пакети, им се налага да работят и през почивните дни. Това е два пъти повече, отколкото в останалите сектори на икономиката.

От профсъюза DPVKOM, който защитава интересите на служителите в Германските пощи, Пощенска банка и Дойче телеком, също посочват, че работата е много и твърде тежка.

„Все повече и повече са пратките, те стават все по-тежки, а обслужваните райони – все по-големи. Като добавим и недостига на персонал всичко това води до огромно физическо и психическо натоварване на служителите“, казва за ДВ говорителят на профсъюза Майк Бранденбургер.

Куриери от DHL Group също напускат компанията, защото не желаят повече да работят при тези тежки условия.

В доклад на здравноосигурителната компания Barmer от 2020 се казва, че разносвачите на пратки страдат най-често от оплаквания, свързани с мускулите и костите. Те са причина за една трета от всички отсъствия от работа.

Коментарът на Миша Ерхарт е публикуван в DW.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук