Със свое решение Комисията за защита на конкуренцията отвори вратата за разширяване на кризата със сметосъбирането на София. Този път засегнатите райони са „Илинден“, „Надежда“ и „Сердика“. КЗК върна процедурата за избор на изпълнител за Зона 4 и с това времето до изтичането на действащите договори – 7 януари 2026 г. – започва да се свива опасно, а правната и оперативна несигурност нараства.
Един победител, много въпросителни
За Зона 4 Столична община класира на първо място турската компания
„Norm Sanayi Ürünleri İmalat ve Dış Ticaret Ltd. Şti – Sofia Branch“, известна у нас като „Norm Sanai“. Фирмата предложи най-ниската цена – около 45,7 млн. лв. за петгодишен договор, при прогнозна стойност от близо 60 млн. лв. за същия период.
Именно тази ценова разлика бе един от основните аргументи за избора ѝ. Но ниската оферта се оказа недостатъчна, за да сложи край на споровете около процедурата.
След жалби от конкуренти КЗК установи нарушения при оценката и върна процедурата назад, което автоматично блокира подписването на договора.
В процедурата първоначално участваха и други компании, сред които „Нелсен – чистота“ и „ЗМБГ“, които впоследствие обжалваха резултата. Именно техните жалби доведоха до решението на КЗК.
В хода на търга част от участниците отпаднаха, а други не достигнаха до финалната фаза, което на практика остави „Norm Sanai“ като единствен класиран кандидат.
Тази липса на реална конкуренция сама по себе си породи съмнения и политическо напрежение – още един фактор, който забавя процеса и увеличава риска от институционален блокаж.
Мотивите на комисията
КЗК приема, че възложителят не е приложил коректно и еднакво критериите за оценка към всички участници. Според комисията има несъответствия между предварително обявената методика и реалното оценяване, което поставя под съмнение законосъобразността на крайното класиране.
В решението си КЗК посочва, че Столична община не е дала достатъчно ясни и конкретни мотиви защо офертите на останалите кандидати са оценени по-ниско или са отпаднали. Това нарушава принципите на прозрачност и предвидимост в обществените поръчки.
Комисията приема, че има индикации за неравно третиране на кандидатите, включително различен подход при тълкуване на технически и ценови показатели. Това е пряко нарушение на Закона за обществените поръчки и на европейските правила за конкуренция.
Фактът, че процедурата на практика завършва с един-единствен класиран участник, е отчетен като проблем. КЗК подчертава, че възложителят е длъжен да гарантира условия за реална и ефективна конкуренция, а не формално участие.
КЗК изрично отбелязва, че ако договорът бъде подписан в този вид, той ще бъде уязвим за последващо съдебно оспорване, което може да доведе до още по-сериозни последици – включително нищожност или прекратяване след влизане в сила.
Палежите – тревожен фон преди търга
Допълнителен сянка върху процедурата хвърля и случилото се през лятото. В края на юли няколко камиона на „Norm Sanai“ бяха запалени на паркинг в София, при обстоятелства, които МВР определи като умишлен палеж.
Инцидентът се случи именно в периода преди ключови етапи от търга и беше възприет от мнозина като сигнал за напрежение и конфликт в сектора на сметосъбирането.
Разследването не доведе до публично оповестени резултати, но самият факт на палежите допринесе за усещането, че около обществената поръчка има сериозни икономически интереси и нерешени противоречия.
Как кризата може да се разшири
Забавянето на процедурата за Зона 4 идва на фона на вече напрегната ситуация с други зони в София, където договори изтичат или са били прекратени. Ако до началото на 2026 г. няма окончателно решение и подписан договор, общината ще бъде принудена да търси временни схеми за сметосъбиране – чрез удължаване на стари договори, спешни възлагания или поемане на дейността от общински дружества.
Случаят със Зона 4 показва как една обществена поръчка може да се превърне от техническа процедура в системен проблем. Ниската цена на „Norm Sanai“, обжалванията, палежите на техника и връщането на търга от КЗК създават опасна комбинация от правна несигурност и оперативен риск.
Ако в близките месеци не бъде намерено устойчиво решение, кризата с боклука в София има всички предпоставки да се разшири, превръщайки се от локален проблем в градски – с преки последици за ежедневието на стотици хиляди софиянци.










