„Медиците на първа линия за борба с коронавируса – лекари, медицински сестри, специалисти и здравни експерти от цял свят вече се сблъскват не само с глобалната пандемия и последиците от нея, но и с глобалната инфодемия, която разпространява дезинформацията по-бързо от вирус. А той застрашава живота на хората по целия свят, като последиците му са непредвидими“- това се казва в становище на „Avaaz“- международна гражданска организация, създадена през 2007 г., която насърчава активността по въпроси като глобалното затопляне и изменение на климата, правата на човека, правата на животните, корупция, бедност и конфликти по целия свят. „Avaaz“ означава „глас“ на няколко европейски, близкоизточни и азиатски езика. Организацията активно прави подписки и събира подкрепа за петиции по цял свят.
Ето и останалата част от позицията на лекарите:
„Анонимните истории, които твърдят, че кокаинът може да бъде лекарство за вируса, или пък че COVID-19 е разработен като биологично оръжие от Китай или САЩ, вече са се разпространили онлайн по-бързо от самия вирус. И това се случва на фона на факта, че повечето от компаниите-собственици на социални мрежи и платформи вече трият съдържание с фалшиви новини и позволяват на Световната здравна организация да пуска безплатна реклама.
Всъщност цунамито на невярно и подвеждащо съдържание за коронавируса не е изолирано огнище на дезинформация, а част от глобална чума. Във Facebook видяхме твърдения, че хлорният диоксид помага на хора, страдащи от аутизъм и рак; че милиони американци са се „заразили“ с рак от вирус чрез ваксината за полиомиелит, както и че Синдромът на дефицита на вниманието и хиперактивност при децата се получава от ваксина и е умишлен продукт на „големите фармацевтични компании“. Списъкът с конспиративни теории е дълъг.
Насърчаването на фалшиви новини чрез споделянето – например че ваксините не са ефективни срещу болести, или сериозното наплашване на хората, е от огромно значение. Например, една публикация за това че джинджифилът е 10 000 пъти по-ефективен за лечение на рак, отколкото химиотерапията, е харесана, споделена и коментирана повече от 30 хиляди пъти.
Затова призоваваме техническите компании – собственици на интернет-базирани медии и социални мрежи за незабавни действия, за да се спре потокът на дезинформация в здравеопазването, и да се овладее кризата в общественото здраве, която той предизвика.
Защото ние сме тези, които работим в болниците за обществено здраве по целия свят, всички сме твърде добре запознати с реалните въздействия на тази инфодемия. Ние сме тези, които лекуват малките деца, хоспитализирани с морбили – напълно изчезнало някога заболяване, което сега се разпространява все по-бързо благодарение на антиваксърската пропаганда.
Какво може да се направи? Платформите за социални медии трябва да започнат работа с две очевидни и спешни стъпки:
Първо, те трябва да обръщат специално внимание на постове с дезинформация за здравето на хората. Това означава да предупреждават и уведомяват всеки човек, който е видял или взаимодействал с дезинформация за здравето, като се споделят само публикации с проверени факти – това ще помогне на потребителите да не вярват на лъжи.
Докато платформи като Facebook вече предприеха политика да трият всички постове, докладвани като дезинформация, то тази стъпка може да се окаже недостатъчна, тъй като милиони хора може да са видели публикация, преди да бъде проверена и свалена. Ето защо призоваваме спешно Facebook да предупреди ВСИЧКИ потребители, които са станали жертва на такова съдържание, като даде права на потребителите не само да маркират, но и да свалят лъжливи публикации.
Второ, платформите трябва да преразгледат алгоритмите, които решават какво виждат хората и какви постове и реклами им се предагат. Това означава лъжливи постове, както и фалшиви новини вместо да се публикуват повече по групите, да се показват значително по-малко. А каналите с фалшиви публикации, които продължата да лъжат потребителите си, да бъдат премахнати изобщо от алгоритмите, които препоръчват съдържание. Понастоящем тези алгоритми дават приоритет на поддържането на потребителите онлайн над опазването на здравето им и това в крайна сметка намалява благосъстоянието на човечеството.“